مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی نظری موسیقی دوره سلجوقی در متون قرون پنجم تا هفتم هجری

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 140

چکیده

 از موسیقی عصر سلجوقی اطلاعات اندکی در دست است, زیرا نوای موسیقی آن دوره, برخلاف برخی بناها, آثار فلزکاری و دیگر هنرهای دستی و همچنین دیوان اشعار شاعران, برای همیشه از دست رفته و از طرف دیگر به نظر می رسد در دوره سلجوقی (شاید به سبب نبردها و جابه جایی های بسیار) نگارش رسالات موسیقی چندان رونق نداشته است. با این همه گزارش ها و نشانه هایی در منابع مکتوب, از جمله دیوان شاعران آن عصر در دست است که نشان می دهد دربارهای متعدد سلجوقی (431 تا 628 ﻫ) از حمایت موسیقی دانان برجسته دریغ نداشتند. نیز در این دوره رسالاتی در باب موسیقی نوشته شده, از جمله رساله موسیقی خیام و رساله موسیقی محمد نیشابوری, و بخش موسیقی جامع العلوم (باب چهل و هشتم). برپایه این منابع موسیقی این عصر به موسیقی بزمی و رزمی قابل تقسیم است. از سازهایی که در موسیقی بزمی به کار می رفته می توان از رباب, چغانه, چنگ, سنج, تنبور, نی, رود, بربط (عود, مزهر), و دف نام برد. برخی سازهایی که در موسیقی رزمی به کار رفته عبارت است از طبل و کوس و بورو پرنگ و نفیر که ساخت دو ساز اخیر به الب ارسلان نسبت داده شده است. این گمان را نیز می توان مطرح کرد که احتمالا با گسترش قلمرو سلجوقیان از شرق به غرب, نظام دوازده پرده (مقام) خراسان به روم و بغداد رسیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خضرایی، بابک. (1391). مبانی نظری موسیقی دوره سلجوقی در متون قرون پنجم تا هفتم هجری. تاریخ و تمدن اسلامی، 8(15)، 125-140. SID. https://sid.ir/paper/157140/fa

    Vancouver: کپی

    خضرایی بابک. مبانی نظری موسیقی دوره سلجوقی در متون قرون پنجم تا هفتم هجری. تاریخ و تمدن اسلامی[Internet]. 1391؛8(15):125-140. Available from: https://sid.ir/paper/157140/fa

    IEEE: کپی

    بابک خضرایی، “مبانی نظری موسیقی دوره سلجوقی در متون قرون پنجم تا هفتم هجری،” تاریخ و تمدن اسلامی، vol. 8، no. 15، pp. 125–140، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157140/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button