مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

938
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زایش و مرگ تراژدی در اندیشه نیچه

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 110

چکیده

 فریدریش نیچه از فیلسوفان ژرف اندیش و تاثیرگذار قرن نوزدهم بود که در پی ارزیابی دوباره ارزش ها, خود را در رویارویی با ایده های پذیرفته شده دنیای مدرن یافت. ازاین رو, در بازنگری شدیدا انتقادی خود در فرهنگ و تمدن مدرن و به منظور اصلاح و احیا این فرهنگ, اقدام به نوشتن اولین اثر خود, یعنی زایش تراژدی کرد. انگیزه های گوناگون او از تالیف این اثر عبارت بودند از: دغدغه های فرهنگی و نجات فرهنگ عصر خود از خطر سقوط و نیهیلیسم (Nihilism)؛ ارزیابی دوباره ارزش ها؛ نشان دادن تقابل مسیحیت و فلسفه مفهومی سقراطی, با اصل زندگی و عنصر دیونیزوسی و آری گویی؛ تفسیر زیبایی شناسانه از زندگی و هستی؛ از چشم انداز هنر به زندگی نگریستن. نیچه دو دغدغه آخر را از ویژگی های خاص هنر تراژیک یونانی می دانست و به علت این نوع نگاه, هنر عصر تراژیک یونان را ستایش می کرد. او از یونانیان باستان و فرهنگ و تفکر آن ها تمجید می کرد؛ چون آنان آفرینندگان هنر تراژیک بودند و با آفرینش این هنر و توجه به عنصر دیونیزوسی, به زندگی در تمام جنبه های خیر و شر آن آری می گفتند. همچنین نیچه از دو مفهوم اساسی زایش و مرگ تراژدی سخن می گفت؛ اما اینکه منظور او از زایش و مرگ تراژدی چه بود؟ در معنای اول منظور او این بود که در عصری از دل تراژدی یونانی فرهنگ زاده و عامل بالندگی فرهنگ ملت یونان شد؛ اما سپس افول کرد. در معنای دوم, منظور از زایش تراژدی, امید نیچه به تجلی دوباره هنر تراژیک یونانی در بطن جهان مدرن و در موسیقی واگنر (Wagner) است. این بار نیز امید به چنین زایشی, دچار افول شد. عوامل افول و مرگ تراژدی از دیدگاه نیچه عبارت بودند از: فلسفه مفهومی سقراط و نمایشنامه های اوریپیدس؛ مسیحیت و اخلاق گرایی؛ دیالکتیک مدرن و شخص واگنر. هدف اصلی این نوشتار در درجه اول, بررسی انگیزه های مهم نیچه از تالیف کتاب زایش تراژدی است؛ سپس تبیین زایش تراژدی, در معنای اول با تاکید بر تحلیل خاستگاه و عناصر مقوم آن. اما هدف درجه دوم, تبیین چرایی و چگونگی افول یا مرگ تراژدی از منظر نیچه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طهماسبی، ستار، و کرباسی زاده، علی. (1393). زایش و مرگ تراژدی در اندیشه نیچه. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 50(17 )، 93-110. SID. https://sid.ir/paper/157428/fa

    Vancouver: کپی

    طهماسبی ستار، کرباسی زاده علی. زایش و مرگ تراژدی در اندیشه نیچه. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1393؛50(17 ):93-110. Available from: https://sid.ir/paper/157428/fa

    IEEE: کپی

    ستار طهماسبی، و علی کرباسی زاده، “زایش و مرگ تراژدی در اندیشه نیچه،” متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 50، no. 17 ، pp. 93–110، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button