مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

377
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهشی در باب پارادوکس تحلیل

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 یکی از ابزارهای مهم فیلسوفان تحلیلی در استدلالات فلسفی, «تحلیل مفهومی» (Conceptual analysis) است. در فرایند این تحلیل, اجزا یا مقومات مفهومی (Conceptual constituents) یک مفهوم استخراج شده و بر اساس آن ها مفهوم اولیه را تعریف می نماییم. در باب تحلیل مفهومی, پارادوکسی به نام «پارادوکس تحلیل» (Paradox of analysis) مطرح گردیده که مدعای اصلی آن این است که یک تحلیل مفهومی اگر صادق است آنگاه نمی تواند آگاهی بخش (informative) هم باشد به این معنا که چیزی بر دانسته های پیشین ما نمی افزاید. واضح است که در صورت صحت این مدعا تمرکز بر تحلیل مفهومی در مباحث و استدلالات فلسفی کاری لغو خواهد بود. به منظور تشریح این پارادوکس از «استدلال سوال باز» جرج ادوارد مور (1903) برای نشان دادن عدم امکان مفهوم خوب ارائه کرده استفاده خواهیم کرد, استدلال خواهیم کرد که استدلال سوال باز مور, مستلزم پارادوکس تحلیل است. پس از تشریح پارادوکس تحلیل استدلال خواهیم نمود که مدعای این پارادوکس غیر قابل قبول است, یعنی تحلیل های مفهومی صادق می توانند آگاهی بخش باشند. در انتها مبتنی بر استدلالی که علیه پارادوکس تحلیل ارائه خواهیم داد به تفسیر و بررسی راه حل مشهور چرچ (1946) برای توضیح اطلاع بخشی تحلیل مفهومی خواهیم پرداخت. استدلال ما علاوه بر اینکه نشان می دهد تحلیل مفهومی در استدلالات فلسفی کار زائدی نیست, نشان می دهد استدلالاتی در فلسفه مانند استدلال سوال باز مور که مبتنی بر پارادوکس تحلیل می باشند غیر قابل قبول هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلانتری، سیدعلی، و نعمتی، زهرا. (1397). پژوهشی در باب پارادوکس تحلیل. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 10(2 (پیاپی 26) )، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/157449/fa

    Vancouver: کپی

    کلانتری سیدعلی، نعمتی زهرا. پژوهشی در باب پارادوکس تحلیل. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1397؛10(2 (پیاپی 26) ):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/157449/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی کلانتری، و زهرا نعمتی، “پژوهشی در باب پارادوکس تحلیل،” متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 10، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 1–15، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157449/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button