مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,511
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

649
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اتحاد یا تمایز جوهری ذهن و بدن در مابعدالطبیعه دکارت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 در مابعدالطبیعه دکارت در جهان مخلوقات تنها دو نوع جوهر وجود دارند که از اساس با یکدیگر متفاوتند؛ این دو عبارتند از: جوهر «اندیشنده» و جوهر «ممتد» یا نفس و ماده. نزد دکارت نه تنها باید نفس انسانی را از نفوس حیوانات جدا کرد, بلکه باید آنها را دارای دو حیطه متفاوت اندیشه و حرکات مادی دانست. نفس در فلسفه دکارت معادل ذهن است و جوهری اندیشنده به شمار می رود و همین جوهر غیر مادی, اصل انسان تلقی می شود. بدن که جزو مادیات محسوب می شود, جوهری ممتد دارد و کاملا متمایز از نفس است. پس نفس, هم وجود دارد و هم می تواند قبل از شناخت بدن شناخته شود و چون اصلا جسمانی نیست, می تواند پس از مرگ انسان نیز باقی بماند. از این رو, دکارت با اصل تمایز جوهری می تواند بقای انسان را اثبات نماید. از طرف دیگر, دکارت به عنوان یک تنکارشناس [/فیزیولوژیست] و روان شناس, در حقیقت معتقد به تعامل و اتحاد واقعی بین ذهن و بدن است, زیرا که برخی اندرکنش های علی میان ذهن و بدن, نشان دهنده اتحاد جوهری بین آنهاست. در این مقاله نشان داده می شود که جمع بین اتحاد و تمایز جوهری ذهن و بدن, دکارت را با مشکلی جدی رو به رو می کند و, علی رغم تلاشهای او در ارایه راه حل هایی چون انگاره روح بخاری یا هر انگاره دیگری مثل قلب یا غده صنوبری, این اشکال همچنان باقی می ماند. از این رو, به نظر می رسد که چون دکارت نمی تواند از تنها دلیل اثبات بقای نفس آدمی صرف نظر کند, مجبور است از لحاظ نظری تمایز جوهری ذهن و بدن را در مابعدالطبیعه خود نگه دارد. در واقع, دکارت ترجیح می دهد در مقابله با پارادوکسی که از یک طرف تمایز جوهری و از طرف دیگر, اتحاد جوهری ذهن و بدن را درست می داند, جانب تمایز جوهری ذهن و بدن را بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جامعی، فهیمه، و اکرمی، موسی. (1388). اتحاد یا تمایز جوهری ذهن و بدن در مابعدالطبیعه دکارت. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 45(1-2)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/157468/fa

    Vancouver: کپی

    جامعی فهیمه، اکرمی موسی. اتحاد یا تمایز جوهری ذهن و بدن در مابعدالطبیعه دکارت. متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1388؛45(1-2):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/157468/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه جامعی، و موسی اکرمی، “اتحاد یا تمایز جوهری ذهن و بدن در مابعدالطبیعه دکارت،” متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 45، no. 1-2، pp. 1–24، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا