مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 47

چکیده

 این پژوهش با هدف سنجش نگرش جوانان به خواندن رمان جدی در سال تحصیلی 87-88, به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسش نامه انجام شده است. نمونه تحقیق شامل 393 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران است که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شده اند. سنجش نگرش به خواندن رمان با استفاده از نظریه فیش باین و آیزن و بر اساس مطالعه استاکمنز (1999) و اسکاتن و گلاپر (2002; 2004) انجام شده است. بر اساس نتایج تحقیق, تمایلات رفتاری (نیت خواندن) اکثر پاسخ گویان به خواندن رمان جدی مطلوب بوده است؛ اما کمتر از نیمی از پاسخ گویان گه گاه و یا اغلب به خواندن رمان جدی می پردازند. عوامل موثر مهم در نیت خواندن عبارت اند از: نگرش افراد به خواندن رمان جدی, نظر دیگران مهم در رفتار خواندن, درک بیشتر فرد از عوامل بازدارنده یا تسهیل کننده خواندن, تجربه بیشتر فرد از خواندن در گذشته. سایر نتایج تبیینی نیز عبارت اند از: همبستگی متوسطی میان ابعاد شناختی و عاطفی نگرش, هنجار ذهنی و نیت خواندن وجود دارد؛ رابطه متغیر رفتار قبلی و نیت خواندن ضعیف است و متغیر کنترل رفتاری ادراک شده با هیچ کدام از متغیرهای دیگر رابطه ندارد؛ بین نیت خواندن و رفتار خواندن رمان جدی همبستگی متوسطی هست؛ متغیرهای هنجار ذهنی, رفتار قبلی و نیت خواندن توانستند رفتار خواندن رمان جدی را پیش بینی کنند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادی یگانه، محمدرضا، و کاظمی، مریم. (1390). نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی. نقد ادبی، 4(13)، 23-47. SID. https://sid.ir/paper/158166/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی یگانه محمدرضا، کاظمی مریم. نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی. نقد ادبی[Internet]. 1390؛4(13):23-47. Available from: https://sid.ir/paper/158166/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا جوادی یگانه، و مریم کاظمی، “نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی،” نقد ادبی، vol. 4، no. 13، pp. 23–47، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button