مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی انتقادی مقالات ادبی دانشگاهی از دیدگاه هژمونی ایدئولوژیک و روش شناسی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 88

چکیده

 با رشد مجلات و پژوهش های ادبی دانشگاهی در سال های اخیر, رویکردهای آسیب شناختی در جهت تبیین ضعف ها و کاستی های این پژوهش ها شکل گرفته است. اما به نظر می رسد اغلب این پژوهش ها معلول را توصیف کرده و کمتر, رویکردی علی به تحلیل این مساله داشته اند.در این مقاله پژوهش های ادبی دانشگاهی در سه سطح مورد بررسی شده است: در سطح اول, هژمونی های ایدئولوژیک حاکم بر تلقی از ماهیت ادبیات و پژوهش ادبی در ایران و تاثیرات آن ها در پژوهش های ادبی دانشگاهی تحلیل شده است. بر این اساس, الگوهای فکری حاکم بر پژوهش های ادبی, نوعی ماهیت تعلیمی, تفسیری, توصیفی و ذوقی را برای آن متصور می داند. سطح دوم به «روش پژوهش» در پژوهش های ادبی دانشگاهی اختصاص دارد و کاربرد نظریه های ادبی به عنوان «روش علمی» برای پژوهش ادبی را, با توجه به رویکردهای فرارشته ای, کثرت گرایی نظری, نگاه پساپارادایمی و مرکزگریز به این نظریه ها, با پرسش مواجهه می کند. در سطح سوم نیز اجزای یک مقاله علمی- پژوهشی با طرح مفاهیم روش شناسی هرمنوتیک و مساله مندسازی تحلیل و ارزیابی شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد اجزای مقاله اغلب کلیشه ای و غیرضروری پنداشته می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوانیان، قدسیه، و کیانی بارفروشی، هاله. (1396). ارزیابی انتقادی مقالات ادبی دانشگاهی از دیدگاه هژمونی ایدئولوژیک و روش شناسی. نقد ادبی، 10(37 )، 59-88. SID. https://sid.ir/paper/158170/fa

    Vancouver: کپی

    رضوانیان قدسیه، کیانی بارفروشی هاله. ارزیابی انتقادی مقالات ادبی دانشگاهی از دیدگاه هژمونی ایدئولوژیک و روش شناسی. نقد ادبی[Internet]. 1396؛10(37 ):59-88. Available from: https://sid.ir/paper/158170/fa

    IEEE: کپی

    قدسیه رضوانیان، و هاله کیانی بارفروشی، “ارزیابی انتقادی مقالات ادبی دانشگاهی از دیدگاه هژمونی ایدئولوژیک و روش شناسی،” نقد ادبی، vol. 10، no. 37 ، pp. 59–88، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158170/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button