مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

788
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نوشتن از فاصله صفر

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 143

چکیده

 نوشتار حاضر کوششی است برای تحلیل و واکاوی داستان هایی که نویسنده از درگیری در طرح پیگیر داستان طفره رفته و به نقش گزارش دهنده صرف بسنده کرده است. شایع ترین روش برای دستیابی به چنین طرحی, بازنویسی واقعه ای است که در کتاب یا دفترچه خاطرات ثبت شده و نویسنده وانمود می کند به طور تصادفی به دست او رسیده و به عنوان ناشری امین آن را بی کم و کاست منتشر کرده است. در اندک مواردی نویسنده سهم بیشتری برای خود در نظر گرفته و در مقام مترجمی دقیق متن اصلی را, که عموما مربوط به دورانی قدیم است, به زبان امروز برگردانده است.در مواردی دیگر نویسنده نقش فعال تری برای خود قایل می شود. در مجلس نقل راوی, شاهد و ناظر بر حادثه ای خاص, می نشیند و گاه با پرسش هایی او را به توضیح و تفصیل بیشتر وامی دارد, سپس شنیده های خود را به طور کامل و با امانتی ستودنی, که مرتب به رخ خواننده کشیده می شود, ثبت می کند و به ظاهر و بی واسطه اظهارنظر شخصی به خواننده انتقال می دهد.از همین رهگذر نویسنده گاه به نقل داستان یا ماجرایی می پردازد که حول محور شیی خاص صورت گرفته که وجود آن شیء همچون طلسم با رویکردی تابومانند, زندگی قهرمان داستان را دگرگون کرده است. در مواردی این شی تاثیرگذار به اتاق, خانه یا محوطه ای که ورود به آن برای قهرمان ممنوع بوده است, تحویل و تبدیل می شود. در اینجا نیز نویسنده به جز نقل مو به موی حوادث, نقش دیگری بر عهده نمی گیرد.استفاده از تکنیک های یادشده برای تقلیل نقش نویسنده موجب پیامدهایی خاص در داستان می شود؛ از آن جمله است: مستندسازی و بیان داستان در لحظه؛ بهره مندی از نقش تقدیر و تحمیل امر مقدری که محتوم بودن آن کاملا قطعی است, زیرا درگذشته اتفاق افتاده و از این رو امکان هیچ دخل و تصرفی در آن وجود ندارد؛ بهره مندی از پدیده فرافکنی, به طوری که نویسنده را قادر می سازد بدون درگیری مستقیم در روایت, سر دلبران را در حدیث دیگران بازگوید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی، منیژه. (1387). نوشتن از فاصله صفر. نقد ادبی، 1(1)، 117-143. SID. https://sid.ir/paper/158239/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی منیژه. نوشتن از فاصله صفر. نقد ادبی[Internet]. 1387؛1(1):117-143. Available from: https://sid.ir/paper/158239/fa

    IEEE: کپی

    منیژه عبدالهی، “نوشتن از فاصله صفر،” نقد ادبی، vol. 1، no. 1، pp. 117–143، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158239/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button