مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,119
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نمادپردازی اکبر رادی با تقابل دو «زن» در نمایشنامه «از پشت شیشه ها»

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 83

چکیده

 اکبر رادی از نمایشنامه نویسان نام آشنای ایرانی است که در پردازش آثار هنری خود از سبک, زبان و بیان ویژه ای برخوردار است. از دیرباز, او به واقع گرایی در ادب نمایشی نام بردار بوده؛ اما گاهی نیز در طرح دیدگاه های اجتماعی خود, از زبان و بیان نمادین بهره برده که برایند آن, خلق تیپ ها و فضاهای نمادینی است که با وجود ملموس و واقعی بودن, می توانند نمونه ای برای تیپ های مشابه و شرایط همسان باشند. از این رو, برخی آثار رادی تن به تاویل های گوناگون می دهند و می توان از رویکردهای مختلف به آن ها نگریست. ازجمله آثار رادی که از چنین قابلیتی برخوردار است, نمایشنامه «از پشت شیشه ها» ست. در این اثر, رادی با به کارگیری صنعت های مدرن, کوشیده است تا چالش بی امان و آشتی ناپذیر روشن فکر امروز را با جریان نوگرایی بی ریشه به نمایش درآورد.در این پژوهش, تلاش شده است تا شگرد رادی برای بیان نمادین دیدگاه هایش در نمایشنامه یادشده واکاوی شود. نتیجه پژوهش نشان می دهد, نویسنده این بیان نمادین را با پردازش شخصیت زن و وانهادن نقش اساسی روایت بر دوش او خلق کرده است. در این روایت, نویسنده با به کارگرفتن شگرد قرینه سازی, دو تیپ زن را در کنار و در اصل, در برابر هم قرار داده است؛ یکی, زنی است متجددماب با تجددی بی اصالت و دیگری, زنی معمولی از نوع امروزی آن با همان دغدغه های فکری و روانی. از این دیدگاه, هر یک از شخصیت ها, به ویژه زنان نمایشنامه, می توانند نماینده یک تیپ یا مرام فکری و فرهنگی خاصی باشند که در فضای اثر, در کنار هم نقش آفرینی و در اصل, طرح دیدگاه می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنلی، کاووس، و حقیقی، شهین. (1390). نمادپردازی اکبر رادی با تقابل دو «زن» در نمایشنامه «از پشت شیشه ها». نقد ادبی، 4(16)، 55-83. SID. https://sid.ir/paper/158288/fa

    Vancouver: کپی

    حسنلی کاووس، حقیقی شهین. نمادپردازی اکبر رادی با تقابل دو «زن» در نمایشنامه «از پشت شیشه ها». نقد ادبی[Internet]. 1390؛4(16):55-83. Available from: https://sid.ir/paper/158288/fa

    IEEE: کپی

    کاووس حسنلی، و شهین حقیقی، “نمادپردازی اکبر رادی با تقابل دو «زن» در نمایشنامه «از پشت شیشه ها»،” نقد ادبی، vol. 4، no. 16، pp. 55–83، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158288/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button