مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گفتمان بازگشت ادبی و هنجارهای تصویری در شمایل فتحعلی شاه قاجار

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 167

چکیده

 هر گفتمان متشکل از چندین گزاره و صورت گفتمانی است که با توجه به شرایط سیاسی, فرهنگی و اجتماعی در هر دوره به وجود می­ آید. در دوره ی سلطنت فتحعلی شاه قاجار (11761213ق), گفتمان مسلط بازگشت ادبی که همان گفتمان سنتی محسوب می­ شود, براساس نظام ادراکی حاکم بر عصری شکل گرفت که در آن شاه و دربار, در مقام نهاد تولیدکننده ی گفتمان یادشده, اصلی­ ترین حامی هنر و ادبیات شناخته می­ شوند. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش گفتمان ادبی بازگشت در تصاویر مختص فتحعلی شاه قاجار با توجه به وضعیت سیاسی, اجتماعی, زمینه­ های معرفتی و سامانه ی دانایی یا همان روح حاکم بر زمانه است. اگر بپذیریم که تا این دوره, نقاشی ایرانی و ادبیات فارسی کمابیش با یکدیگر در ارتباط و تعامل بوده­ اند­ , باید گفت که با شکل گیری و قدرت یافتن گفتمان ادبی این دوره, هنجارهای تصویری در نقاشی­ ایرانی نیز دگرگون و ویژگی های تازه­ ای در آن پدیدار ­ شد که در نگارگری سده­ های پیشین سابقه نداشته است. نگارندگان در پژوهش حاضر کوشیده­ اند تا براساس نظریه ی گفتمان فوکو, به عنوان الگوی روش­ شناختی و رویکردی بینارشته­ ای, به این مسئله بپردازند که چگونه گفتمان ادبی بازگشت موجب شکل­ دهی به تصاویر شاهانه ی مکتب پیکرنگاری درباری و اثرگذاری بر آن شد. بررسی­ ها نشان می­ دهد در این دوره, شعر و توصیفات شعری همچنان به منزله منبع الهام مورد توجه نقاشان بوده است­ . از این رو صورت­ های گفتمانی غالب در سبک ادبی بازگشت, یعنی صورت تاریخ و صورت سیاست که به گفتمان قدرت­ بدل شده بودند, در پرده­ های نقاشی تصویری جدید از شاه به نمایش گذاشتند؛ به طوری که تصاویر شاه غیرواقعی­ تر و هاله ی تقدسش بزرگ تر شد و همچنین پیکره شاه غیرملموس و استعاره­ ای­ تر گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمی، مریم، فهیمی فر، اصغر، و خدایار، ابراهیم. (1398). گفتمان بازگشت ادبی و هنجارهای تصویری در شمایل فتحعلی شاه قاجار. نقد ادبی، 12(47 )، 137-167. SID. https://sid.ir/paper/158308/fa

    Vancouver: کپی

    نریمی مریم، فهیمی فر اصغر، خدایار ابراهیم. گفتمان بازگشت ادبی و هنجارهای تصویری در شمایل فتحعلی شاه قاجار. نقد ادبی[Internet]. 1398؛12(47 ):137-167. Available from: https://sid.ir/paper/158308/fa

    IEEE: کپی

    مریم نریمی، اصغر فهیمی فر، و ابراهیم خدایار، “گفتمان بازگشت ادبی و هنجارهای تصویری در شمایل فتحعلی شاه قاجار،” نقد ادبی، vol. 12، no. 47 ، pp. 137–167، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158308/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button