مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بینامتنیت و دور باطل: دو مولفه پسانوگرا در رمان پیکر فرهاد عباس معروفی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 142

چکیده

 بی گمان, هر نویسنده ای با شگرد روایی و دستور زبان خاص خود داستانی با شکل جدید پدید می آورد. در این راه گاه از الگوهای روایی کلاسیک, مدرن و پسامدرن استفاده می کند و گاه نیز با هنجارشکنی, شیوه نوینی را در دنیای داستان ایجاد می کند. عباس معروفی با شگرد روایی خاص خود و پیروی از الگوی روایی مدرنی, رمان پیکر فرهاد را نوشته و برخی از مولفه های پست مدرنیسم را در داستانش مورد توجه قرار داده است؛ به گونه ای که این مولفه ها داستان او را به دنیای رمان های پست مدرن نزدیک می کند. پیکر فرهاد رمانی است که از هر گوشه آن صدای متنی به گوش می رسد و در بطن هر ماجرایی شخصیتی تاریخی به چشم می خورد. نویسنده با چنین تمهیدی بسیاری از سخنان خود را در میان سطور داستان می گنجاند و آشکارا احساس خود را به شخصیت های تاریخی داستانش نشان می دهد. او در بحث بینامتنیت, آنجا که آگاهانه این مولفه را به کار می گیرد, بیشتر به آثار شاعران و نویسندگان دلخواهش نظر دارد. فروغ فرخزاد, احمد شاملو و صادق هدایت و بیش از همه آثار نظامی مورد توجه معروفی هستند. علاوه بر این دو مولفه, او اصل عدم قطعیت را - که مهمترین ویژگی پسامدرن است - در داستان مبنا قرار می دهد. در واقع, اساس پیکر فرهاد بر رویا, ابهام و تردید است. هیچ چیز در این داستان قطعی نیست. همه حوادث در فضایی خواب زده و رویاگونه می گذرد و راوی داستان روایتگر حوادثی است که هنوز رخ نداده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضابیگی، مریم، ایرانی، محمد، و قربانیان، مریم. (1391). بینامتنیت و دور باطل: دو مولفه پسانوگرا در رمان پیکر فرهاد عباس معروفی. نقد ادبی، 5(20)، 121-142. SID. https://sid.ir/paper/158325/fa

    Vancouver: کپی

    رضابیگی مریم، ایرانی محمد، قربانیان مریم. بینامتنیت و دور باطل: دو مولفه پسانوگرا در رمان پیکر فرهاد عباس معروفی. نقد ادبی[Internet]. 1391؛5(20):121-142. Available from: https://sid.ir/paper/158325/fa

    IEEE: کپی

    مریم رضابیگی، محمد ایرانی، و مریم قربانیان، “بینامتنیت و دور باطل: دو مولفه پسانوگرا در رمان پیکر فرهاد عباس معروفی،” نقد ادبی، vol. 5، no. 20، pp. 121–142، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158325/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button