مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,132
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

928
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر ترکیب های مختلف تمرین بدنی، مشاهده ای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تاخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 117

چکیده

 روش های آموزش شناختی موجب تسهیل یادگیری مهارت های حرکتی می شوند و در این بین ترکیب تمرین بدنی- مشاهده ای- تصویرسازی در پژوهش های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تسهیلی ترکیب های مختلف تمرین بدنی- مشاهده ای- تصویرسازی بر یادداری فوری و تاخیری سرویس بلند بدمینتون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان پسر دانشگاه رازی بودند که از میان آنها یک نمونه 84 نفری با میانگین سنی (20.42±1.4) سال و میانگین نمره توانایی تصویرسازی (48.69±6.19) به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. اندازه گیری ها در پیش آزمون, یادداری فوری و تاخیری با استفاده از آزمون سرویس بلند بدمینتون اسکات و فاکس انجام گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش بر اساس نمره پیش آزمون در 7 گروه 12 نفری (تمرین بدنی, تصویرسازی, مشاهده ای, بدنی- مشاهده ای, بدنی- تصویرسازی, مشاهده ای- تصویرسازی و بدنی- مشاهده ای- تصویرسازی) قرار گرفتند. سپس آزمودنی ها بر اساس دستورالعمل ویژه هر گروه, سه جلسه 90 دقیقه ای کوششی تمرین سرویس بلند بدمینتون را انجام دادند. در پایان آخرین جلسه تمرینی, یک آزمون یادداری فوری و پس از گذشت 48 ساعت یک آزمون یادداری تاخیری گرفته شد. آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد گروه ترکیبی تمرین بدنی- مشاهده ای- تصویرسازی و گروه تمرین بدنی در یادداری فوری و تاخیری در عملکرد سرویس بلند بدمینتون به طور معناداری بهتر از دیگر گروه ها بودند (P<0.05). گروه ترکیبی بدنی- تصویرسازی نسبت به گروه بدنی- مشاهده ای نتایج بهتری در عملکرد سرویس بلند بدمینتون کسب کرد, ولی این نتایج از نظر آماری معنادار نبود (P<0.05). نتایج نشان داد همه گروه ها در یادداری فوری و تاخیری نسبت به پیش آزمون پیشرفت معناداری کردند. این یافته ها اثربخشی ترکیب روش های آموزش شناختی به همراه تمرین بدنی را خاطرنشان می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قلخانی، منوچهر، حیرانی، علی، و تادیبی، وحید. (1390). مقایسه اثر ترکیب های مختلف تمرین بدنی, مشاهده ای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تاخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، -(8)، 99-117. SID. https://sid.ir/paper/159411/fa

    Vancouver: کپی

    قلخانی منوچهر، حیرانی علی، تادیبی وحید. مقایسه اثر ترکیب های مختلف تمرین بدنی, مشاهده ای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تاخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1390؛-(8):99-117. Available from: https://sid.ir/paper/159411/fa

    IEEE: کپی

    منوچهر قلخانی، علی حیرانی، و وحید تادیبی، “مقایسه اثر ترکیب های مختلف تمرین بدنی, مشاهده ای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تاخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. -، no. 8، pp. 99–117، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/159411/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button