مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زن به مثابه ی شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلم های روسری آبی و کافه ترانزیت

صفحات

 صفحه شروع 311 | صفحه پایان 331

چکیده

هویت جنسی که در فرهنگ هر جامعه ای تبلور می یابد سرچشمه ی بسیاری از نابرابری های جنسیتی اجتماعی است. زن یا مرد ناچار است, با حفظ حدی از ارزش ها و عرف جامعه, برای تطابق خود با محیط و انجام شدن کارهایش, برخی از خصلت های جنس مخالفش را وام گیرد و همچون نقاب بر چهره ی خود زند و چه بسا تحمیل های جامعه خصلت های جنس مخالف را در او درونی کند و روند سنخ یابی جنسی (sex typing) فرد را تغییر دهد. آنجا که نقاب ها به بیان هم زمان روان مردانه و روان زنانه کمک می کند, تمهید آندروژنی شکل می گیرد. مسئله ی این پژوهش آن است که شخصیت های فیلم در چه موقعیت هایی و به چه دلایلی از تمهید آندروژنی به مثابه ی یک نقاب بهره می گیرند یا اینکه اصلاً چگونه به شخصیت های آندروژنس تبدیل می شوند. به این منظور, با بهره گیری از نظریات ساندرا بم (psychological androgyny), دو فیلم روسری آبی(1373) و کافه ترانزیت (1383), به روش توصیفی تحلیلی بررسی شده اند؛ تا نقش جامعه در ایجاد آندروژنی روان شناختی در جنسیت زن تبیین شود. یافته ها نشان می دهد که زنان برای احقاق حقوق پایمال شده یا گذران زندگی شان به استفاده از نقاب آندروژنی مجبور و رفته رفته در روند جامعه پذیری به انسان های آندروژنس تبدیل می شوند؛ در حالی که زن پوشی یا برگرفتن خصلت های زنانه برای مردان یا از سوی دیگران برای تحقیر و اهانت مردان به کار گرفته شده است یا از سوی خودشان برای فرار از موقعیت های دشوار.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی بختیاری، بهروز، و ناصری، انیس. (1397). زن به مثابه ی شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلم های روسری آبی و کافه ترانزیت. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، 10(3 )، 311-331. SID. https://sid.ir/paper/160502/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی بختیاری بهروز، ناصری انیس. زن به مثابه ی شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلم های روسری آبی و کافه ترانزیت. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)[Internet]. 1397؛10(3 ):311-331. Available from: https://sid.ir/paper/160502/fa

    IEEE: کپی

    بهروز محمودی بختیاری، و انیس ناصری، “زن به مثابه ی شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلم های روسری آبی و کافه ترانزیت،” زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، vol. 10، no. 3 ، pp. 311–331، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/160502/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button