مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

966
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مخالف پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانه

صفحات

 صفحه شروع 359 | صفحه پایان 384

چکیده

 «مخالف پوشی» به معنای پوشیدن لباس مردانه از سوی زنان, یا لباس زنانه از سوی مردان از سال های ابتدایی اختراع سینما وارد روایت های سینمایی شد و همچنان نیز ادامه دارد. بر اساس آنچه تاکنون در مخالف پوشی مشاهده شده است, این کار با هدف دستیابی به امتیازات جنسیت دیگر و خدمت به پیشبرد درام, طبق خواست فرد مخالف پوش, انجام می پذیرد. در پژوهش حاضر, کارکرد مخالف پوشی در 18 فیلم سینمای ایران, از دهه 1330 تا کنون, بر اساس آرای پساساختارگرای فوکو و پسافمنیستی جودیت باتلر, که در کتاب معضل جنسیت آن ها را تشریح کرده, بررسی شده است. در چارچوب اندیشه فوکو, جنسیت «برساخته ای فرهنگی» تلقی می شود که گفتمان حاکم آن را شکل می دهد و با پایان یافتن اعتبار این گفتمان, تعاریف آن نیز می تواند تغییر کند. از سوی دیگر, باتلر (با تایید نظر فوکو) جنسیت را نه یک ویژگی ذاتی, بلکه ایفای نقش هایی می داند که گفتمان حاکم از هر جنس انتظار دارد. بر اساس یافته های بررسی پیش رو, مردپوشی زنان در فیلم های ایرانی از سر درماندگی انجام می گیرد و فقط در صورت رسوایی است که راز از چهره زن مردپوش برگرفته می شود. حال آنکه زن پوشی, که اغلب حربه ای سودجویانه است, در اولین فرصت رها می شود و مرد زن پوش با بازگشتن به نقش مردانه خود, تقابل مرد/ زن را تحکیم می کند. هشت فیلمی که توجه اصلی این پژوهش بر آن ها متمرکز است, آثاری هستند که در آن ها قهرمان یا ضدقهرمان اثر دست به مخالف پوشی زده است؛ حال آنکه 10 اثر دیگر, که در آن ها مخالف پوشی نقشی فرعی دارند, مورد مطالعه قرار گرفتند تا شرایط قیاس این دو نگاه متفاوت به مخالف پوشی فراهم شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی بختیاری، بهروز، و غنیون، کورش. (1396). مخالف پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانه. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، 9(3 )، 359-384. SID. https://sid.ir/paper/160631/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی بختیاری بهروز، غنیون کورش. مخالف پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانه. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)[Internet]. 1396؛9(3 ):359-384. Available from: https://sid.ir/paper/160631/fa

    IEEE: کپی

    بهروز محمودی بختیاری، و کورش غنیون، “مخالف پوشی در سینمای ایران: رویکردی پساساختارگرایانه،” زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، vol. 9، no. 3 ، pp. 359–384، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/160631/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا