مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پهنه بندی خطر زمین لغزش به منظور استفاده کاربردی در طراحی شبکه جاده جنگلی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 32

چکیده

شبکه جاده جنگلی پیش نیاز دستیابی به اهداف جنگلداری و بالاترین عامل هزینه بر اجرایی و محیط زیستی می باشد. جاده سازی بر روی اراضی حساس موجب افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری جاده در آینده و همچنین خسارت های جبران ناپذیر محیط زیستی می گردد. بدین منظور پهنه بندی زمین لغزش یکی از روش هایی است که می توان به کمک آن مناطق بحرانی و حساس را مشخص کرد. لذا در این پژوهش به منظور استفاده کاربردی نقشه پتانسیل زمین لغزش در طراحی جاده های جنگلی, بخش بهاربن جنگل خیرود از نظر استعداد رخداد زمین لغزش با استفاده از مدل تلفیقی روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و روش تراکم سطح پهنه بندی گردید. بدین منظور ابتدا پیمایش زمینی در منطقه صورت گرفت و نقشه پراکنش زمین لغزش در محیط ArcGIS تهیه گردید. سپس نقشه مربوط به معیارهای موثر در وقوع لغزش تهیه شد. به منظور تعیین اهمیت نسبی معیارها در وقوع این پدیده از روش AHP استفاده شد. در مرحله بعد با استفاده از مدل آماری دو متغیره (روش تراکم سطح) وزن طبقه های هر معیار محاسبه گردید. سپس نقشه های مربوط به معیارهای موثر با هم تلفیق و نقشه حاصل با توجه به نقاط عطف منحنی فراوانی پهنه بندی شد. طبق نتایج, 14.7% از سطح منطقه در پهنه با خطر خیلی کم, 26.9% در پهنه با خطر کم, 38.9% در پهنه با خطر متوسط, % 15 در پهنه با خطر زیاد و 4.5% در پهنه با خطر خیلی زیاد قرار گرفتند. در نهایت شیب های زیر 15 درصد به دلیل عدم وقوع لغزش و همچنین ایده آل بودن این طبقه جهت طراحی, به عنوان نقاط اجباری مثبت پیشنهاد گردید. سایر طبقه های شیب که در پهنه های با خطر کم واقع شدند در اولویت دوم و نهایتا پهنه های با خطر بالا با رعایت نکات ضروری از جمله افزایش تعداد آبروها, تثبیت بیولوژیکی و مکانیکی ترانشه ها, در اولویت آخر قرار گرفتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیاتی، الیاس، مجنونیان، باریس، عبدی، احسان، دسترنج، علی، و نظری سامانی، علی اکبر. (1391). پهنه بندی خطر زمین لغزش به منظور استفاده کاربردی در طراحی شبکه جاده جنگلی. جنگل و فرآورده های چوب (منابع طبیعی ایران)، 65(1)، 19-32. SID. https://sid.ir/paper/162927/fa

    Vancouver: کپی

    حیاتی الیاس، مجنونیان باریس، عبدی احسان، دسترنج علی، نظری سامانی علی اکبر. پهنه بندی خطر زمین لغزش به منظور استفاده کاربردی در طراحی شبکه جاده جنگلی. جنگل و فرآورده های چوب (منابع طبیعی ایران)[Internet]. 1391؛65(1):19-32. Available from: https://sid.ir/paper/162927/fa

    IEEE: کپی

    الیاس حیاتی، باریس مجنونیان، احسان عبدی، علی دسترنج، و علی اکبر نظری سامانی، “پهنه بندی خطر زمین لغزش به منظور استفاده کاربردی در طراحی شبکه جاده جنگلی،” جنگل و فرآورده های چوب (منابع طبیعی ایران)، vol. 65، no. 1، pp. 19–32، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/162927/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button