مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,033
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیرآموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی مقطع ابتدایی (12-7) شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر با اختلال نقص توجه-بیش فعالی در مقطع ابتدایی بوده است. نوع تحقیق, نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 30 مادر کودکان بیش فعال با نقص توجه بودند.که با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای از نواحی آموزش و پرورش اصفهان, یک ناحیه (ناحیه 2), به تصادف انتخاب گردید.سپس از بین مدارس پسرانه این ناحیه, 2 دبستان به صورت تصادفی انتخاب و دانش آموزان آن دو دبستان با پرسشنامه کانرز معلمان, از نظر اختلال نقص توجه – بیش فعالی مورد سنجش قرار گرفتند.از میان دانش آموزان پسر بیش فعال, 30 نفر که نمرات بالاتر از میانگین داشتند, انتخاب شدند. سپس مادران آن ها به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه والدگری بارکلی, قرار گرفتند. آزمودنی ها به وسیله مقیاس سلامت روان در 2 مرحله (قبل از مداخله و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند..داده ها با استفاده از کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش برنامه والدگری بارکلی, بر بهبود سلامت روان مادران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیر معنادار داشته است (P<0.0005). همچنین این برنامه بر سه زیر مقیاس سلامت روان, یعنی علائم جسمانی, اضطراب و اختلال خواب, افسردگی تاثیر معنادار داشته و آن ها را کاهش داده است (P<0.0005). اما مشاهده نتایج مربوط به زیر مقیاس کارکرد اجتماعی حاکی از عدم کاهش معنادار نمرات بوده, ومداخله نتوانسته بر این زیر مقیاس موثر باشد (P>0.081).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کدخدایی، مهین السادات، احمدی، سیداحمد، و عابدی، احمد. (1396). بررسی تاثیرآموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی مقطع ابتدایی (12-7) شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 18(3 (پیاپی 69) )، 12-24. SID. https://sid.ir/paper/163560/fa

    Vancouver: کپی

    کدخدایی مهین السادات، احمدی سیداحمد، عابدی احمد. بررسی تاثیرآموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی مقطع ابتدایی (12-7) شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1396؛18(3 (پیاپی 69) ):12-24. Available from: https://sid.ir/paper/163560/fa

    IEEE: کپی

    مهین السادات کدخدایی، سیداحمد احمدی، و احمد عابدی، “بررسی تاثیرآموزش برنامه والدگری بارکلی بر سلامت روان مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی مقطع ابتدایی (12-7) شهر اصفهان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 18، no. 3 (پیاپی 69) ، pp. 12–24، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button