مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک از سبکهای فرزندپروری و تاثیر مولفه های آن بر احساس تنهایی نوجوانان دختر است. فرض اساسی این پژوهش آن است که ادراک فرزندان از سبکهای فرزندپروری والدین شان می تواند احساس تنهایی آنان را تعدیل کند یا تغییر دهد. نمونه پژوهش 387 دانش آموز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دختران دبیرستانی مشهد و منطقه تبادکان انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها عبارت بودند از: پرسشنامه سبکها و ابعاد فرزندپروری (PSDQ, رابینسون و همکاران, 2001) برای بررسی وضعیت ادراک فرزندان از چگونگی تربیت والدین و مقیاس احساس تنهایی افتراقی (اشمیت و سرمات, 1983) برای بررسی میزان احساس تنهایی آزمودنی ها که هر دو را دانش آموزان دختر پاسخ دادند. برای بررسی فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در بررسی فرضیه های پژوهش, بین سبکهای فرزندپروری مقتدر (54/0-r=), سبک مستبد (34/0 r=) و سبک سهل گیر (18/r=0) با احساس تنهایی رابطه معنادار (p<0.01) به دست آمد. همچنین نتایج به دست آمده نشان دهنده رابطه معنادار بین تمامی مولفه های سبک تربیتی مقتدر (بعد ارتباطی52/0- r=, بعد نظم 42/r=-0, و بعد خودمختاری 49/r=-0), سبک فرزندپروری مستبد (اجبار فیزیکی, 28/r=0, خصومت کلامی, 29/ r=0و غیرتوضیحی ـ تنبیهی, 32/r=0) و مولفه بی توجهی (18/r=0), از سبک تربیتی سهل گیر با احساس تنهایی (p<0.01) بود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خویی نژاد، غلامرضا، رجایی، علیرضا، و محب راد، تکتم. (1386). رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 9(34)، 75-92. SID. https://sid.ir/paper/163790/fa

Vancouver: کپی

خویی نژاد غلامرضا، رجایی علیرضا، محب راد تکتم. رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1386؛9(34):75-92. Available from: https://sid.ir/paper/163790/fa

IEEE: کپی

غلامرضا خویی نژاد، علیرضا رجایی، و تکتم محب راد، “رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با احساس تنهایی نوجوانان دختر،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 9، no. 34، pp. 75–92، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163790/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button