مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی به مدیر مدرسه آل احمد

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 98

چکیده

 در مباحث نقد ادبی, اصطلاح «رئالیسم»به مفهومی خاص برای اشاره به جنبشی ادبی در قرن نوزدهم به کار می رود و به مفهومی عام, نام سبکی ادبی است که هنوز در ادبیات داستانیِ معاصر استمرار دارد. مدیر مدرسه آل احمد نمونه ای خصیصه نما از آثار رئالیستی به مفهوم عام کلمه است که نویسنده در آن کوشیده است انسان ها و اوضاع اجتماعی را آن گونه که در زندگیِ واقعی (ایران دهه 1330) به نظر می رسیدند بازنمایی کند. سبک رئالیستی مانند آینه ای شفاف است که واقعیت ها را بازمی تاباند, اما نویسنده نباید در فرآیند این کار دیدگاه های اجتماعی و سیاسیِ خود را آشکارا بیان کند. آل احمد از این اصل مهم تخطی کرده است, چندان که می توان گفت بخش های فراوانی از این رمان صبغه ای تصنعی و حتی شعارگونه دارد. مایکل هیلمن مدیر مدرسه را از همین حیث دارای نقصان می داند و اعتقاد دارد که آل احمد نتوانسته است از انتقاد اجتماعی فراتر رود. در مقاله حاضر, نخست جنبه های رئالیستی رمان مدیر مدرسه را, با تأکید بر سه عنصر مکان و شخصیت و درونمایه, بررسی خواهیم کرد. در بخش دوم, تخطی آل احمد از روش نگارش رئالیست ها را بررسی می کنیم و نشان می دهیم که او به سبب دیدگاه های سیاسی و انتقادی خاص به ویژه به سبب دیدگاهش درباره «غرب زدگی», گاه رمان خود را تا حد بیانیه ای سیاسی یا سند اجتماعی فرو می کاهد. در بخش سوم, استدلال می کنیم که گرچه هیلمن یکی از ضعف های نظرگیرِ مدیر مدرسه را به درستی تشخیص داده است, اما نظر او مبنی بر این که تاثیر این رمان فقط به تداوم شرایط اجتماعی منعکس شده در آن بستگی دارد نادرست است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاینده، حسین. (1388). رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی به مدیر مدرسه آل احمد. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 1(2 (پیاپی 2))، 69-98. SID. https://sid.ir/paper/164079/fa

    Vancouver: کپی

    پاینده حسین. رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی به مدیر مدرسه آل احمد. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1388؛1(2 (پیاپی 2)):69-98. Available from: https://sid.ir/paper/164079/fa

    IEEE: کپی

    حسین پاینده، “رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی به مدیر مدرسه آل احمد،” جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2)، pp. 69–98، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164079/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button