Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

422
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

538
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی بسترهای اجتماعی مؤثر بر اقدامات نوگرایانة صنیع الملک (پدر گرافیک مطبوعاتی ایران)

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 143

چکیده

صنیع الملک به دلیل نوآوری هایش در گذار گرافیک ایران از مرحلة تولید تک نسخه ای به مرحلة انبوه صنعتی نقشی کلیدی داشت, لذا می توان وی را پدر گرافیک مطبوعاتی ایران دانست. با کمی تأمل بر اقدامات او, تأثیر تحولاتی خارج از قلمرو هنر به عنوان زیرساخت نوآوری های وی آشکار می شود. اما چه تحولاتی, طلیعة شکل گیری این نوآوری ها بود؟ این مقاله از نوع کیفی و به روش تحلیلی است. شیوة گردآوری اطلاعات آن مبتنی بر داده های کتابخانه ای و مطالعة اسناد تصویری است. چارچوب نظری مقاله ملهم از جامعه شناسی هنر, به نام بازتاب است. مبانی نظری بازتاب بر این ایده استوار است که جامعه و تحولات آن بر هنر اثر می گذارد. به تعبیر دقیق تر, هنر به عنوان بخشی از لایه های فرهنگی جامعه همواره متأثر و ملهم از تغییرات جاری در متن آن است, بنابراین نمی تواند مستقل از جامعه باشد. هدف اصلی مقاله, شرح آن است که اگر چه در زمان قاجار, واژه ای به نام طراحی گرافیک وجود نداشت اما تحولات سیاسی, فرهنگی و صنعتی ایران, بستر سیر تکوینی آن, از جمله شکل گیری انواع نوینی همچون گرافیک مطبوعاتی را بوجود آورد. دستاورد این مقاله, آن است که طراحی گرافیک ایران نه تنها به یکباره و در خلأ شکل نگرفت, بلکه بازتاب و محصول وجود روابط انضمامی میان هنر و اصلاحات ابعاد گوناگون جامعه بوده است و این نتیجه بی آنکه خلاقیت هنرمندان پیشکسوتی چون ابوالحسن غفاری را نادیده بگیرد, بیان می کند که سیر تکوینی هنر صرفاً معطوف به کنش های فردی هنرمندان نبوده, بلکه بر پایة زنجیره ای از عوامل گوناگون اجتماعی از جمله اصلاحات جامعه شکل گرفته و می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اثنی عشری، نفیسه. (1397). واکاوی بسترهای اجتماعی مؤثر بر اقدامات نوگرایانة صنیع الملک (پدر گرافیک مطبوعاتی ایران). جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 10(2 )، 115-143. SID. https://sid.ir/paper/164100/fa

    Vancouver: کپی

    اثنی عشری نفیسه. واکاوی بسترهای اجتماعی مؤثر بر اقدامات نوگرایانة صنیع الملک (پدر گرافیک مطبوعاتی ایران). جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1397؛10(2 ):115-143. Available from: https://sid.ir/paper/164100/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه اثنی عشری، “واکاوی بسترهای اجتماعی مؤثر بر اقدامات نوگرایانة صنیع الملک (پدر گرافیک مطبوعاتی ایران)،” جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، vol. 10، no. 2 ، pp. 115–143، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164100/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا