مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ذائقه ی آوانگارد و تمایزگرایی فرهنگی؛ نظریه ای زمینه ای در بین جوانان شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 74

چکیده

 مصرف فیلم های آوانگارد کارکردهای گوناگونی در مناسبات اجتماعی دارد. هدف پژوهش حاضر کشف درک و تجربة مصرف این نوع فیلم ها در نزد جوانان 25 تا 40 ساله شهر تهران در سال 1397 است. روش پژوهش از نوع نظریه زمینه ای کیفی است که در سال 1397 انجام شد و در آن از نظریة زمینه ای اشتروس و کوربین (2006) استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه با پانزده نفر و به شیوة نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز, محوری و انتخابی استفاده شده است. نتیجة تحقیق نشان داد که مصرف فیلم آوانگارد بازتولید نوعی تمایز فرهنگی است. . ذائقة فیلم آوانگارد در اینجا در پی بازتولید تمایز طبقاتی نیست, بلکه نوعی تمایز نخبه گرایانه در میدان فرهنگی را بازتولید می کند. افراد از هر طبقة اجتماعی, تلاش دارند تا خود را به عنوان گروهی متمایز معرفی کنند و طبقه اجتماعی نقشی در ذائقة مصرف فیلم آوانگارد ندارد. بنابراین, ذائقة فیلم آوانگارد نوعی منازعة قدرت در میدان فرهنگی جامعه برای شکل گیری تمایز است. به طور کلی, مصرف این نوع از فیلم تأثیرات مثبتی در مخاطبینش می گذارد و سبب تمایز آنها از دیگران و ارتقای سطح فرهنگی آنها می شود. نتیجه ی تحقیق نشان داد که ذائقه ی مصرف فیلم آوانگارد و عضویت در گروه های خاص ارتباطی با مناسبات طبقاتی و خانوادگی ندارد. مفهوم برساخت شده ی تحقیق حاضر, تمایزگرایی فرهنگی است که بدین معناست که مشارکت کنندگان در تحقیق, میدان فرهنگی را به محلی برای بازتولید تمایز اجتماعی انتخاب کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلاته ساداتی، احمد، رضوی، عسل السادات، و روزی طلب، حمیده. (1397). ذائقه ی آوانگارد و تمایزگرایی فرهنگی؛ نظریه ای زمینه ای در بین جوانان شهر تهران. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 10(2 )، 39-74. SID. https://sid.ir/paper/164101/fa

    Vancouver: کپی

    کلاته ساداتی احمد، رضوی عسل السادات، روزی طلب حمیده. ذائقه ی آوانگارد و تمایزگرایی فرهنگی؛ نظریه ای زمینه ای در بین جوانان شهر تهران. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1397؛10(2 ):39-74. Available from: https://sid.ir/paper/164101/fa

    IEEE: کپی

    احمد کلاته ساداتی، عسل السادات رضوی، و حمیده روزی طلب، “ذائقه ی آوانگارد و تمایزگرایی فرهنگی؛ نظریه ای زمینه ای در بین جوانان شهر تهران،” جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، vol. 10، no. 2 ، pp. 39–74، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164101/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button