مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

965
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 63

چکیده

 تعلیم و تربیت انسان ها در شاهنامه فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است, مقام ارزشمندی را در سایه تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوه مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار, نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی, نشانه هایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی, عقلانی, اجتماعی, اخلاقی و دینی را بر اساس زبان نشانه بر پایه نظریات «بارت», «لوی استروس», «کالر», «دوسوسور» و «اکو» تحلیل کنند و تعالیم انسانی و جهانی را از این داستان استخراج و تبیین نمایند. نتایج این مطالعه نشان می دهد داستان در تربیت عاطفی و اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داراست و انواع دیگر آن در حد تعادل است و با علم نشانه شناسی نیز از نظر ابیات نشانه دار و بی نشانه سازگار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طغیانی، اسحاق، هاشمی، سیدمرتضی، و مختاری، خدایار. (1393). نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 6(22)، 33-63. SID. https://sid.ir/paper/165246/fa

    Vancouver: کپی

    طغیانی اسحاق، هاشمی سیدمرتضی، مختاری خدایار. نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1393؛6(22):33-63. Available from: https://sid.ir/paper/165246/fa

    IEEE: کپی

    اسحاق طغیانی، سیدمرتضی هاشمی، و خدایار مختاری، “نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 6، no. 22، pp. 33–63، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button