مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

916
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایان بندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 134

چکیده

 به طور کلی کنش روایتی یک داستان را می توان بین دو وضعیت آغازین و پایانی در نظر گرفت. با وجود اهمیتی که دو عنصر آغاز و پایان به ویژه در مباحث داستان نویسی مدرن دارند, در مقالات و گفتارهای مربوط به داستان نویسی فارسی تقریبا هیچ گونه توجهی به این موضوع نشده است. در این میان گفت و گو درباره پایان بندی داستان به طور کلی نسبت به گفتارهایی که آغاز روایت را مورد بررسی قرار داده است, بیشتر مورد غفلت واقع شده است. پایان بندی در حوزه های مختلف هنر, از سینما گرفته تا موسیقی و نقاشی و معماری تا برسد به داستان و شعر, به طور طبیعی مورد توجه هنرمند بوده است؛ اما در حوزه نظریه های نقد, اگرچه اصطلاح پایان بندی, اصطلاحی کهنه و قدیمی به شمار نمی آید, در گفتارها و مقالات فارسی, خصوصا در حوزه داستان و روایت, تقریبا هیچ مقاله مستقلی را نمی توان یافت که به مقوله پایان بندی پرداخته باشد؛ در حالی که در میان مقالات جهانی, خصوصا در زمینه ادبیات, موضوع پایان بندی, جزو مباحث رایج و گسترده نقد داستان است. بسیاری از شاهکارهای منظوم و منثور ادب فارسی جنبه تعلیمی دارند؛ به این معنا که هدف اصلی گوینده از داستان, بیان نتیجه است و ارتباط منطقی و تنگاتنگی میان داستان و نتیجه ای که از آن گرفته می شود, برقرار است. در نوشتار حاضر, بررسی این عنصر در روایت کلاسیک (قصه, حکایت, افسانه) و داستان مدرن و پیوند آن با پیرنگ داستان مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شده است سیر تاریخی این عنصر و تحولات معنایی آن از منظر دیدگاه های مختلف منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، علی، و بهاروند، آرزو. (1390). پایان بندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 3(11)، 111-134. SID. https://sid.ir/paper/165267/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی علی، بهاروند آرزو. پایان بندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1390؛3(11):111-134. Available from: https://sid.ir/paper/165267/fa

    IEEE: کپی

    علی محمدی، و آرزو بهاروند، “پایان بندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 3، no. 11، pp. 111–134، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165267/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button