مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

958
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

لزوم نقش کهن الگوی پیر خردمند در تعلیم بشر

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 92

چکیده

 آثار نظامی به دلیل پیچیدگی های معنایی و زبانی همواره از متون باز و تاویل پذیر به شمار آمده اند و درباره آن از منظرهای گوناگون سخن رفته است. نقد کهن الگویی آثار ادبی از فروع نقدهای روان شناختی است که در دهه های اخیر هم چون مطالعات میان رشته ای دیگر رونق و روایی یافته است. این نقد که به بررسی مضامین و تصاویر کهن الگویی در نهاد انسان ها می پردازد, از جهتی نشان دهنده جهانی بودن پیام انسانی و احساسات شاعر است؛ از طرفی هم یکی از ارکان استوار ماندگاری و جاودانگی یک اثر در مشرق زمین, تاکید بر اصول و آموزه های پندگونه و اخلاقی است که هدف اصلی سراینده در شعرهای تعلیمی, آموزش حکمت و اخلاق, هم چنین تشریح و تبیین مسایل و اندیشه های تربیتی, فلسفی و مضامین عبرت آموز است. حکیم نظامی گنجوی منظومه اسکندرنامه را جلوه گاه اندیشه ها, اصول اعتقادی, اخلاقی و فلسفی خویش قرار می دهد و ارزنده ترین مفاهیم بشردوستانه را در اشعار خود از زبان قهرمان و پیرخردمند به تصویر می کشد. او که متفکری آرمان گراست, شخصیت اسطوره ای قهرمان داستانش یعنی اسکندر را به کمک راهنمایی های پیر دانا تا حد یک انسان آرمانی بالا می برد؛ انسانی که با ویژگی های رفتاری اش هر لحظه در فرآیند فردیت, کمالی به کمالات قبلی او افزوده می گردد. در این پژوهش با دید مکتب روان کاوی یونگ و از منظر کهن الگویی به اسکندرنامه نظامی نگریسته شده است و به شخصیت پررنگ و تکرارشونده پیرخردمند و نقش او در نکات تعلیمی پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بارانی، محمد، و تیموری فتحی، فاطمه. (1394). لزوم نقش کهن الگوی پیر خردمند در تعلیم بشر. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 7(27)، 59-92. SID. https://sid.ir/paper/165302/fa

    Vancouver: کپی

    بارانی محمد، تیموری فتحی فاطمه. لزوم نقش کهن الگوی پیر خردمند در تعلیم بشر. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1394؛7(27):59-92. Available from: https://sid.ir/paper/165302/fa

    IEEE: کپی

    محمد بارانی، و فاطمه تیموری فتحی، “لزوم نقش کهن الگوی پیر خردمند در تعلیم بشر،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 7، no. 27، pp. 59–92، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165302/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button