مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی به علل تحول مضامین تعلیمی از دوره ی سلجوقی تا تیموری (با تکیه بر گفتمان های اجتماعی و کلامی)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 28

چکیده

ادبیات تعلیمی یکی از انواع کهن ادب فارسی است که علاوه بر ارتباط گسترده ای که با دیگر انواع ادبی از جمله حماسه, غنا, عرفان و طنز دارد, با دانش هایی چون علوم سیاسی, اجتماعی و علم کلام نیز پیوند مستمر و گاه مستقیم دارد؛ ازاین رو با توجه به اهمیت گفتمان های مختلف اجتماعی در شکل گیری ایدئولوژی حاکم بر جوامع و تجلی آن در نحوه ی تفکر اقشار گوناگون جامعه, در این تحقیق, قصد بر آن است که با واکاوی ریشه های اجتماعی, سیاسی و کلامیِ مضامین اندرزی از دوره ی سلجوقی تا تیموری, درک روشن تری از چگونگی شکل گیری مضمون های تعلیمی در شعر این دوره, که برخی از آن ها تا دوره ی مورد بحث سابقه ند اشته اند, ارائه شود و علل شکل گیری آن ها تبیین گردد. البته در پژوهش حاضر از مضامین عام تعلیمی, که در تمام ادوار ادب فارسی نمونه های زیادی دارند, صرف نظر شده و تنها به بیان تعالیمی پرداخته شده است که ارتباط مستقیمی با شرایط اجتماعی و اندیشه های کلامی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشتاق مهر، رحمان، گلی، احمد، و معنوی، فاطمه. (1397). نگاهی به علل تحول مضامین تعلیمی از دوره ی سلجوقی تا تیموری (با تکیه بر گفتمان های اجتماعی و کلامی). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 10(39 )، 1-28. SID. https://sid.ir/paper/165346/fa

    Vancouver: کپی

    مشتاق مهر رحمان، گلی احمد، معنوی فاطمه. نگاهی به علل تحول مضامین تعلیمی از دوره ی سلجوقی تا تیموری (با تکیه بر گفتمان های اجتماعی و کلامی). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1397؛10(39 ):1-28. Available from: https://sid.ir/paper/165346/fa

    IEEE: کپی

    رحمان مشتاق مهر، احمد گلی، و فاطمه معنوی، “نگاهی به علل تحول مضامین تعلیمی از دوره ی سلجوقی تا تیموری (با تکیه بر گفتمان های اجتماعی و کلامی)،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 10، no. 39 ، pp. 1–28، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165346/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button