مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,360
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاریخ محور تحول موضوعات شعر تعلیمی قرن چهارم تا هشتم

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 170

چکیده

 یکی از انواع ادبی مهم که بخش های عظیمی از شعر فارسی را در بر گرفته, بیان مباحث اخلاقی در لا به لای اشعار است. در واقع کمتر شاعر و نویسنده ای هست که دغدغه تعلیمی و اخلاق آموزی نداشته باشد. این رویکرد در همان اشعار نخستین قرن سوم و چهارم رخ نموده است؛ به گونه ای که شهید بلخی در شعری که به نخستین غزل فارسی زبانزد است, بر اساس روایتی به پند غیرمستقیم روی می آورد. شعر قرن چهارم و پنجم هرچند بیشتر تغزلی و توصیفی است, جانب تعلیمی و اندرزی آن نیز فروگذار نشده است. رودکی, فردوسی, کسایی مروزی و ابوشکور, هریک در ادبیات تعلیمی شناخته شده اند. در انتقال شعر فارسی از قرن چهارم و پنجم به شعر قرن ششم و هفتم هجری, به دلیل رواج اندیشه ها و نگرش های آسمانی و عرفان و تصوف و پیشرفت های علمی, مباحث اساسی در ادبیات تعلیمی نیز دگرگون شد؛ به گونه ای که بر اساس مطالعه حاضر, علاوه بر حفظ بیشتر اندرزهای مشترک سده های پیشین, اندیشه های تعلیمی جدیدی بنا به نگرش های تعلیمی به شعر تعلیمی عرفانی فارسی افزوده شده است. در این مقاله با مطالعه اکثر شعرهای این چند قرن, ادبیات تعلیمی اندرزی این دو دوره (سبک خراسانی و سبک عراقی) بررسی و مقایسه شده است. نتیجه این است که شعر تعلیمی با ورود عرفان و تصوف, غنای بیشتری می یابد و به نگرش های آسمانی و دگرگونی دست می یابد و از این راه, کمیت و کیفیت اندرزها و تعلیم اخلاقیات متعالی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبانلو، علیرضا، و مرادی، خدیجه. (1396). بررسی تاریخ محور تحول موضوعات شعر تعلیمی قرن چهارم تا هشتم. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 9(36 )، 137-170. SID. https://sid.ir/paper/165452/fa

    Vancouver: کپی

    شعبانلو علیرضا، مرادی خدیجه. بررسی تاریخ محور تحول موضوعات شعر تعلیمی قرن چهارم تا هشتم. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1396؛9(36 ):137-170. Available from: https://sid.ir/paper/165452/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا شعبانلو، و خدیجه مرادی، “بررسی تاریخ محور تحول موضوعات شعر تعلیمی قرن چهارم تا هشتم،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 9، no. 36 ، pp. 137–170، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165452/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا