مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

684
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل حکایات تعلیمی تذکره الاولیا بر پایه الگوی روایی گریماس

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 101

چکیده

 ظهور حکایت عرفانی در ایران با گسترش گفتمان عرفانی در قرن پنجم هجری همراه است. این نوع حکایت بیشتر در پی معرفت استعلایی شخصیت های عارف خویش است و به منظور نمایش جایگاه شخصیت اصلی و مقام معنوی او به وجود می آید. آنچه به این گونه حکایت انسجام می بخشد, پیام اخلاقی و نقش تعلیمی آن است؛ هدفی که حکایت برای بیان و انتقال آن به مخاطب نوشته می شود.روایت شناسان ساختارگرا, در حیطه روایت, نظام حاکم بر اثر داستانی را مورد توجه قرار می دهند و به تحلیل زبانی و معنایی عناصر مختلف روایت می پردازند. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی, حکایت های تذکره الاولیای عطار بر اساس الگوی روایی گریماس با تاکید بر نقش تعلیمی این حکایات مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان موفقیت عطار در پرورش و غنی کردن حکایات, برای بیان آموزه های اخلاقی و تعلیم مخاطب مشخص شود. حکایت پردازی در تذکره الاولیا یکی از شیوه های تاثیرگذاری است که عطار برای گسترش اندیشه های عارفانه و تعلیم دیگران از آن بهره می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مدرسی، فاطمه، شفق، اسماعیل، و یاسینی، امید. (1392). تحلیل حکایات تعلیمی تذکره الاولیا بر پایه الگوی روایی گریماس. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 5(20)، 73-101. SID. https://sid.ir/paper/165457/fa

    Vancouver: کپی

    مدرسی فاطمه، شفق اسماعیل، یاسینی امید. تحلیل حکایات تعلیمی تذکره الاولیا بر پایه الگوی روایی گریماس. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1392؛5(20):73-101. Available from: https://sid.ir/paper/165457/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه مدرسی، اسماعیل شفق، و امید یاسینی، “تحلیل حکایات تعلیمی تذکره الاولیا بر پایه الگوی روایی گریماس،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 5، no. 20، pp. 73–101، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165457/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا