مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,241
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

741
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارکرد تمثیل در آثار ادبی تعلیمی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 46

چکیده

ادب تعلیمی یکی از انواع ادبی است که از ساحت اخلاقی و آموزش ویژه ای سخن می گوید. آنچه در آثار ادبی تعلیمی, تعلیم و پند و اندرزهای اخلاقی را حلاوت بخشیده است و تاثیرگذاری آن را دو چندان ساخته است, استفاده از ابزار کارآمد تمثیل است که با بسامدی درخور توجه در متون تعلیمی ادبی نمود یافته است. پدید آورنده آثار تعلیمی برای تقریر و توضیح مطلب اخلاقی خود یا ایضاح و تثبیت آن در ذهن مخاطب از این شیوه ادبی بهره می جوید. یافته های تحقیق بیانگر آن است که کاربرد فراوان تمثیل در آثار ادبی تعلیمی, حاکی از ارتباطی دوسویه میان تعلیم و تمثیل است به گونه ای که گوینده با تمثیل, بر مفاهیم اخلاقی که غالبا مطلبی معقول و غیر حسی اند تاکید کرده, با تصریح آن, مخاطبان خود را که غالبا از مردمان عامی اند, متوجه آن می کند. با تکیه بر نتایج حاصل از این تحقیق می توان گفت که تمثیل یکی از مختصات و ویژگی های آثار تعلیمی ادبی است و نمی توان آن را صنعت ادبی (البته در این نوع از آثار) نامید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

وفایی، عباسعلی، و آقابابایی، سمیه. (1392). بررسی کارکرد تمثیل در آثار ادبی تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 5(18)، 23-46. SID. https://sid.ir/paper/165481/fa

Vancouver: کپی

وفایی عباسعلی، آقابابایی سمیه. بررسی کارکرد تمثیل در آثار ادبی تعلیمی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1392؛5(18):23-46. Available from: https://sid.ir/paper/165481/fa

IEEE: کپی

عباسعلی وفایی، و سمیه آقابابایی، “بررسی کارکرد تمثیل در آثار ادبی تعلیمی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 5، no. 18، pp. 23–46، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165481/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا