مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,164
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک شناسی نشانه-معنایی، سبک بوشی حضور در داستان کودکانه کلاغ سفید

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 46

چکیده

 با اینکه موضع صریح نشانه-معناشناسی را که آفرینش ادبی در درون فرهنگ جمعی صورت می پذیرد, مانعی دانسته اند در «دریافت هویت اصلی سبک و منحصربه فرد بودن متن و فردیت نویسنده», در پژوهش حاضر می کوشیم نقاط قوت نشانه-معناشناسی را در مطالعات سبک شناسی نشان دهیم. برای رسیدن به این هدف, داستان «کودک» را به عنوان گونه ای که کمتر مورد مطالعه سبک پژوهان قرار گرفته است, برگزیدیم و به عنوان نمونه موردی در داستان کلاغ سفید (وطن پرست, 1380) مولفه های سبکی را طرح کردیم. در این پژوهش, معنایی از سبک را درنظر گرفتیم که با توجه به رویکرد نشانه معنایی به آن رسیده ایم, سبک به معنای «انتخاب جریان های معنایی در فرآیند تعاملی گفته پردازی». نظام معنایی برنامه مدار و فرآیند معنایی مبتنی بر تصادف را مبنایی مناسب در تشخیص انواع سبک درنظر گرفتیم و برپایه فرآیند معنایی مبتنی بر تصادف, ابتدا سبک بوشی حضور را تعریف کردیم و سپس احساس خلاء و نقصان, خطرپذیری, نفی و ایجاب, استعلای نشانه و گسست و چالش را به عنوان مولفه های سبک بوشی برشمردیم. یکی از دستاورد های مطالعه سبک بوشی در داستان کودک را عبارت می دانیم از اینکه سبک بوشی می تواند عاملی موثر در پرورش تخیل و به تبع آن, خلاقیت کودک باشد. عواملی (در این داستان, ننه سرما و کلاغ باهوش) که جهان بودگی سوژه را ناگهان تغییر می دهند, در تقویت وجه فانتزی داستان موثرند و خروج از جهان بودگی به شریک گفتمانی این امکان را می دهد که خود را از حضور بسته, ارجاع نگر و واقعیت جو رها کند و گام هایی فراتر از حال زیستی خود بردارد. دستاورد نهایی پژوهش حاضر این است که در تعیین گروه سنی کتاب کودک, ضروری است که به ویژگی های سبکی نیز به عنوان یک عامل موثر توجه شود تا فرآیندهای معنایی, عرصه های خاص تجربه و سادگی یا پیچیدگی ساختار متن آشکار و تعیین گروه سنی کتاب کودک با دقت بیشتری انجام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درپر، مریم. (1396). سبک شناسی نشانه-معنایی, سبک بوشی حضور در داستان کودکانه کلاغ سفید. جستارهای زبانی، 8(4 (39))، 27-46. SID. https://sid.ir/paper/166087/fa

    Vancouver: کپی

    درپر مریم. سبک شناسی نشانه-معنایی, سبک بوشی حضور در داستان کودکانه کلاغ سفید. جستارهای زبانی[Internet]. 1396؛8(4 (39)):27-46. Available from: https://sid.ir/paper/166087/fa

    IEEE: کپی

    مریم درپر، “سبک شناسی نشانه-معنایی, سبک بوشی حضور در داستان کودکانه کلاغ سفید،” جستارهای زبانی، vol. 8، no. 4 (39)، pp. 27–46، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166087/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button