مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

403
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه معناشناختیِ «پرسش» در مجموعه ی شعرِ هزاره ی دوم آهوی کوهی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 155

چکیده

 زبان و بیان بخشی از اعجاز آفرینش و یکی از مهارت های ارزشمند هستند که از دنیای پیچیده و پر رمز­ و­ راز آدمی آشکار می شود. صرف نظر از کارکرد ارتباطیِ زبان, ­ ­ کارکردهای دیگر همچون عاطفی, ­ ارجاعی, اندیشگانی و ادبی و هنری, ضرورت تولید شیوه های متفاوتِ به کارگیری زبان را برای دست یابی به مقاصد گوناگون تبیین می کنند. «پرسش|نشانه» نیز با لحن های متفاوت, به خلق دلالت های ثانویه منجر می شود که از دیرباز, همواره یکی از مباحث علم معانی در حوزه ی بلاغت بوده است. در نگرش نوین پرسش|نشانه شناسی, یعنی پرسش|نشانه معناشناسی, شناخت با اهمیت دادن به کارکردهای دیگر زبان, حالت فعال تری به­ خود می گیرد. طرح «پرسش|نشانه» افزون بر ترغیب مخاطب به جست­ وجوی لایه های پنهان معنایی متن, به کارگیری لحن های متفاوت در طرح آن, امکان تولید معناهای فراوان را ایجاد می کند. از این رو, علامت پرسش|نشانه «؟ » به عنوان یک پرسش|نشانه ی ظاهری و لحن پرسش|نشانهی در جایگاه یک پرسش|نشانه ی پنهان, در تولید معناهای متفاوت نقش دارد. هدف اصلی این پژوهش, تحلیل پرسش|نشانه معناشناختی آن دسته از شعرهای معنا شناختی|شفیعی کدکنی|هزاره ی دوم آهوی کوهی است که حاوی پرسش|نشانه هستند؛ ازجمله نتایج به دست آمده این است که سروده ها بیشتر با تکیه بر حس دیداری و شنیداری, زمینه ی حضور و اتصال گفتمانی با مخاطب را فراهم می کند و با ایجاد فضاهایی همچون حاضر­ سازی غایب و غایب­ سازی غایب, زمینه ی تعامل گفتمانی و رسیدن به «منِ متعالی» را ممکن می سازد. این مقاله به شیوه ی تحلیل محتوای کیفیِ متن, با گزینش بعضی از شعرهای حاوی «پرسش|نشانه» به انجام رسیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، بهجت السادات، و فلاح، نسرین. (1398). تحلیل نشانه معناشناختیِ «پرسش» در مجموعه ی شعرِ هزاره ی دوم آهوی کوهی. جستارهای زبانی، 10(5 (پیاپی 53 ))، 129-155. SID. https://sid.ir/paper/166128/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی بهجت السادات، فلاح نسرین. تحلیل نشانه معناشناختیِ «پرسش» در مجموعه ی شعرِ هزاره ی دوم آهوی کوهی. جستارهای زبانی[Internet]. 1398؛10(5 (پیاپی 53 )):129-155. Available from: https://sid.ir/paper/166128/fa

    IEEE: کپی

    بهجت السادات حجازی، و نسرین فلاح، “تحلیل نشانه معناشناختیِ «پرسش» در مجموعه ی شعرِ هزاره ی دوم آهوی کوهی،” جستارهای زبانی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 53 )، pp. 129–155، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166128/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button