Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,083
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,244
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه، ازنظر دبیران و دانش آموزان شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 106

چکیده

 پژوهش حاضر را با هدف بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه, ازنظر دبیران و دانش آموزان شهر کرمان, انجام داده ایم. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی, پیمایشی و کمی است و برای اندازه گیری نظر دبیران و دانش آموزان, از دو پرسش نامه محقق ساخته استفاده کرده ایم. جامعه این پژوهش شامل همه معلمان زن و مرد عربی و دانش آموزان دختر و پسر سال سوم متوسطه رشته های ریاضی و تجربی دبیرستان های دولتی شهر کرمان, در سال تحصیلی 90- 91 است. نمونه مورد بررسی را به شیوه تصادفی طبقه ای و با انتساب متناسب انتخاب کردیم که شامل 30 دبیر زن, 30 دبیر مرد و 236 دانش آموز است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که میزان هماهنگی هدف آموزش زبان عربی (فهم متون دینی) با معیارهای انتخاب هدف در برنامه ریزی درسی, میزان تطابق محتوای کتاب های درسی عربی با معیارهای انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی, میزان آمادگی دبیران عربی برای تدریس درس زبان عربی, میزان تحقق اهداف برنامه درسی عربی, میزان تسلط دانش آموزان به مهارت های زبانی, میزان انگیزه و علاقه دانش آموزان به یادگیری زبان عربی و میزان آشنایی دانش آموزان با مهارت ها و راهبردهای یادگیری زبان عربی پایین تر از حد مطلوب است. با توجه به این یافته ها نتیجه می گیریم که به آموزش زبان عربی به عنوان زبان دوم/ خارجی, به طور علمی توجه نشده است و تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به نتایج مطلوب, تحولات جدی و همکاری بخش های مختلف لازم است. از مهم ترین راهکارها برای بهبود این وضعیت, ارتقای سطح آموزش پیش و ضمن خدمت معلمان زبان عربی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حکیم زاده، رضوان، متقی زاده، عیسی، و سلطانی نژاد، نجمه. (1394). بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه, ازنظر دبیران و دانش آموزان شهر کرمان. جستارهای زبانی، 6(2 (23))، 77-106. SID. https://sid.ir/paper/166178/fa

    Vancouver: کپی

    حکیم زاده رضوان، متقی زاده عیسی، سلطانی نژاد نجمه. بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه, ازنظر دبیران و دانش آموزان شهر کرمان. جستارهای زبانی[Internet]. 1394؛6(2 (23)):77-106. Available from: https://sid.ir/paper/166178/fa

    IEEE: کپی

    رضوان حکیم زاده، عیسی متقی زاده، و نجمه سلطانی نژاد، “بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه, ازنظر دبیران و دانش آموزان شهر کرمان،” جستارهای زبانی، vol. 6، no. 2 (23)، pp. 77–106، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا