مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

359
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل زبان شناختی «خروج آمریکا از برجام» در گفتمان های دو شبکه ی «العربیه» و «المنار»

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 142

چکیده

 رسانه­ ها نمی­ توانند مخاطبان خود را وادار سازند که «چگونه» بیندیشند؛ اما می­ توانند با به­ کارگیری مهارت­ هایی, آن­ ها را ترغیب کنند که به «چه موضوعی» فکر کنند, به همین منظور با برجسته­ سازی پیام­ هایی که در راستای اهداف آن­ هاست, توجه مخاطبان را به آن موضوع جلب می­ کنند. برای برجسته­ سازی پیام در رسانه­ ها, تکنیک­ های مختلفی وجود دارد که از جمله آن­ ها, تکنیک­ های زبانی است. پژوهش حاضر به تحلیل زبان­ شناختی خروج امریکا ازتحلیل گفتمان| برجام| ون دایک| العربیه| المنار در گفتمان­ های دو شبکه ی «العربیه» عربستان و«المنار» لبنان با استفاده از الگوی ون­ دایک می­ پردازد. «برجسته­ سازی» و «حاشیه­ رانی» تکنیک­ هایی هستند که این دو شبکه تلاش کردند با بهره­ گیری از آن, قوت گفتمان خود را برجسته کنند ودرمقابل قوت غیر (دشمن) را به حاشیه ببرند و ضعف وی را برجسته کنند. داشتن ایدئولوژی متفاوت نسبت بهتحلیل گفتمان| برجام| ون دایک| العربیه| المنار, معیار اصلی انتخاب این دو شبکه ی خبری بوده است. این شبکه­ ها تلاش کردند با استفاده از ابزارهای زبانی چون تکرار, مبالغه, تضاد, قصر و. . . به­ دنبال تأثیرگذاری بر مخاطب و اقناع وی باشند و به همین منظور با انتخاب دقیق حروف و واژگان به کار رفته در متن اخبار, واقعیت­ ها را به گونه­ ای دیگر نشان دهند و پیام پنهان مورد نظر خود را زیرکانه و غیرمستقیم به مخاطبان منتقل کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی نسب، رضاعلی، ضیغمی، علی، و میراحمدی، سیدرضا. (1398). تحلیل زبان شناختی «خروج آمریکا از برجام» در گفتمان های دو شبکه ی «العربیه» و «المنار». جستارهای زبانی، 10(3 (پیاپی 51) )، 119-142. SID. https://sid.ir/paper/166284/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی نسب رضاعلی، ضیغمی علی، میراحمدی سیدرضا. تحلیل زبان شناختی «خروج آمریکا از برجام» در گفتمان های دو شبکه ی «العربیه» و «المنار». جستارهای زبانی[Internet]. 1398؛10(3 (پیاپی 51) ):119-142. Available from: https://sid.ir/paper/166284/fa

    IEEE: کپی

    رضاعلی قاسمی نسب، علی ضیغمی، و سیدرضا میراحمدی، “تحلیل زبان شناختی «خروج آمریکا از برجام» در گفتمان های دو شبکه ی «العربیه» و «المنار»،” جستارهای زبانی، vol. 10، no. 3 (پیاپی 51) ، pp. 119–142، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button