Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

814
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

547
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی زمینه سازی نمود و صیغه فعل در گفتمان روایی کودکان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 177

چکیده

 زبان ها از ابزارهای زبانی مختلفی برای سازمان دهی جریان اطلاعات گفتمان استفاده می کنند. یکی از این ابزارها, زمینه سازی اطلاعات است که از طریق آن روایت گر اطلاعات اصلی و فرعی را در روایت مشخص می کند. اطلاعات اصلی که پایه روایت را تشکیل می دهند پیش زمینه, اما اطلاعات فرعی که وقایع حاشیه ای روایت را نشان می دهند, پس زمینه اند. چنین سازمان دهی باعث پیوستگی بیشتر میان پاره گفتارهای گفتمان و همچنین انتقال موثرتر اطلاعات می شود. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل چگونگی تحقق زمینه سازی در قالب پیش زمینه سازی و پس زمینه سازی در گفتمان روایی کودکان فارسی زبان بر اساس ابزار زبانی نمود (کامل/ناقص) و صیغه فعل (معلوم/مجهول) و همچنین تاثیر سن بر به کارگیری این ابزارها است. داده های پژوهش شامل روایت های گفتاری تولیدشده توسط کودکان 7, 9, 11 ساله و یک گروه کنترل بزرگسالان 30 ساله دختر بودند, که با استفاده از دو داستان تصویری (Hickmann, 2004) مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد رابطه معناداری بین میزان به کارگیری نمود کامل و ناقص و سن کودکان مورد آزمون وجود داشت, به این ترتیب که با افزایش سن به کارگیری نمود کامل در پیش زمینه کاهش و به کارگیری نمود ناقص افزایش یافت. برعکس, در بزرگسالان به کارگیری نمود کامل در پیش زمینه افزایش اما نمود ناقص کاهش یافت. در پس زمینه نیز این رابطه به همین ترتیب مشاهده گردید. بعلاوه, به کارگیری صیغه معلوم فعل در روایت ها نسبت به به کارگیری صیغه مجهول فعل غالب تر بود و رابطه معناداری بین به کارگیری صیغه مجهول فعل در پیش زمینه و پس زمینه و سن آزمودنی ها مشاهده نگردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آهنگر، عباسعلی، و مجاهدی رضاییان، ستاره. (1396). بررسی زمینه سازی نمود و صیغه فعل در گفتمان روایی کودکان فارسی زبان. جستارهای زبانی، 8(1 (36))، 155-177. SID. https://sid.ir/paper/166386/fa

    Vancouver: کپی

    آهنگر عباسعلی، مجاهدی رضاییان ستاره. بررسی زمینه سازی نمود و صیغه فعل در گفتمان روایی کودکان فارسی زبان. جستارهای زبانی[Internet]. 1396؛8(1 (36)):155-177. Available from: https://sid.ir/paper/166386/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی آهنگر، و ستاره مجاهدی رضاییان، “بررسی زمینه سازی نمود و صیغه فعل در گفتمان روایی کودکان فارسی زبان،” جستارهای زبانی، vol. 8، no. 1 (36)، pp. 155–177، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا