مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

13
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین الگوی برای بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دور (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور)

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 97

چکیده

 افزایش تقاضای جهانی برای آموزش عالی به طور مداوم از یک طرف و سرعت تغییرات در عرصه فناوری و ظهور گرایشهای کلان از طرف دیگر لزوم روی آوری به فناورهای نوین در فرایند آموزش, نظام آموزش عالی را از حالت سنتی خارج و به یک نظام آموزش عالی از راه دورتبدیل کرده است. در همین خصوص بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دورو مدیریت و اجرای تمام فعالیت های مرتبط با آن یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در این نظام آموزشی است که شامل تمام فعالیتهای است که دانش فردی و مهارتهای اساسی و لازم را برای عملکرد بهتر مدیران در این نوع نظام آموزشی را فراهم می کند. هدف از انجام این تحقیق تدوین الگوی برای بالندگی مدیران نظام آموزش ازدور دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی که با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش 11 نفر از مدیران بخش های مختلف دانشگاه پیام نور و صاحب نظران آموزش عالی از راه دور بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب و با آن ها مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل و داده های حاصل نیز به روش تحلیل محتوا با استفاده از شیوه کد گذاری (باز, محوری و انتخابی) بررسی شدند. جهت تامین روایی و پایایی از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده گردید. نتایج نشان داد که 47 مولفه نهایی و 18 مقوله فرعی در قالب ابعاد شش گانه مدل پرادایمی شامل شرایط علی (عوامل انسانی, عوامل سازمانی, محیطی و اقتصادی), شرایط مداخله گر (ویژگی های فردی دانش, نگرش و مهارت), شرایط زمینه ای (مدیریت آموزش عالی, رهبری دانشگاهی, حمایت و پشتیبانی), پدیده محوری بالندگی مدیران نظام آموزش از دور (بالندگی فردی, بالندگی حرفه ای و بالندگی سازمانی), راهبردها (تدوین آیین نامه, سیاستگذاری, تخصص گرایی) و پیامد ها (توانمندسازی, کارآمدی) مدل بالندگی مدیران نظام آموزش ازدور را تشکیل دادند. یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آن ها حول محور بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دور شکل دهنده ی مدل پارادایمی برآمده از تحقیق کیفی است. بر این اساس برای مدیران نظام آموزش عالی از راه دور پیشنهاد می شود تا نظام آموزش عالی کشور نسبت به رفع علت ها و اجرای راهبرد های احصاء شده از این مدل اقدام نماید تا به پیامدهای مطلوب در زمینه بالندگی مدیران در این زیر نظام آموزش عالی برسد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button