مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    13-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، مطالعه مفهوم، ابعاد و مصادیق بهره وری پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران از منظر استادان دانشگاهی است. پژوهش از راهبرد کیفی بهره گرفته و با روش پدیدارنگاری انجام شده است. مشارکت کنندگان پژوهش شامل 21 نفر از استادان دارای مرتبه علمی دانشیار و استاد و بیشترین ارجاعات علمی در دانشگاه های کردستان، رازی کرمانشاه، ایلام و بوعلی سینا همدان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و فرایند جمع آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و داده ها با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری شدند. با استفاده از روش همسوسازی، اعتبار داده ها تأیید شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهره وری پژوهشی شامل چهار مضمون: پاسخ پذیربودن پژوهش (روزآمدی، مرجعیت و جامعیت تخصصی)، اصالت مسئله پژوهش (اصالت علمی، حرفه ای و اصالت کاربردی) و راهگشابودن پژوهش (افزایش سرمایه دانش، علم­مند کردن ادراک و شفافیت ماهیت و قلمرو پژوهش) می­باشد. ابعاد و مؤلفه­های بهره­وری پژوهشی نیز در سه بعد اصلی فنی و تکنیکی، محتوایی و ارتباطی شناسایی شد. بعد فنی و تکنیکی شامل: انسحام درونی، اعتبار استناد و پایایی و روایی ابزار. بعد محتوایی نشان­دهنده ماهیت و هستی پژوهش است که با روش مناسب انجام گردد. بعد کارکردی هم نشانگر برایندهایی هستند که به­واسطه انجام یک کار پژوهشی و علمی حاصل می­شوند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    37-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    23
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعات آینده از آن جا که فرصتی ساختاریافته برای نگاه به آینده و بررسی نقش عوامل مؤثر در شکل­گیری آینده را فراهم می­کند، امکان ایجاد چشم­انداز مطلوب برای سیاست گذاران و تصمیم­گیران نظام آموزشی در راستای توسعه را به وجود می­آورد بنابراین پژوهش حاضر با هدف آینده­پژوهی در مدیریت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه­ای و احصای ابعاد و الگوها، در افق 1405 شمسی مورد تدقیق نظر قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی کلیه خبرگان حوزه مدیریت آموزشی، آموزش عالی، آینده پژوهان و رؤسای دانشکده­ها و آموزشکده­های ­فنی و حرفه­ای بود که با انجام 18 مصاحبه نمونه به اشباع نظری رسید و در بخش کمی شامل 918 نفر از استادان و کارکنان منطقه 2 دانشگاه فنی و حرفه ای بود که 271 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش از نظر داده، آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) و از نظر نوع مطالعه، تحلیل شبکه مضامین و پیمایشی مقطعی می­باشد. برای جمع­آوری داده­ها از ابزار مصاحبه به صورت نیمه­ساختار­یافته عمیق و پرسش نامه­ای محقق ساخته با 105 سنجه استفاده شد. در تجزیه وتحلیل داده­های تحقیق نیز از تحلیل عاملی تأییدی و ماتریس تحلیل تأثیرات ضمن کاربست نرم افزار PLS (2023) و میک­مک، سناریوهای قوی برای آن استخراج گردید. یافته­ها حاکی از آن است که مضامین سازمان­دهنده احصاشده در سه سطح مفهومی محتوایی، ساختاری و زمینه­ای مرتب شده بر ساختار دانشگاه متضمن شاخص­هایی همچون «نوآوری و خلاقیت»، «رعایت اصل شایستگی»، «تبلیغات و رقابت­پذیری»، «مشارکت بخش خصوصی»، «پیشرفت فناوری» و «حمایت جامعه» هستند که بیشترین تأثیر مستقیم برای دست­یابی به آینده­پژوهی مدیریت آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه ای داشتند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 23

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    81-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

افزایش تقاضای جهانی برای آموزش عالی به طور مداوم از یک طرف و سرعت تغییرات در عرصه فناوری و ظهور گرایشهای کلان از طرف دیگر لزوم روی آوری به فناورهای نوین در فرایند آموزش، نظام آموزش عالی را از حالت سنتی خارج و به یک نظام آموزش عالی از راه دورتبدیل کرده است. در همین خصوص بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دورو مدیریت و اجرای تمام فعالیت های مرتبط با آن یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در این نظام آموزشی است که شامل تمام فعالیتهای است که دانش فردی و مهارتهای اساسی و لازم را برای عملکرد بهتر مدیران در این نوع نظام آموزشی را فراهم می کند. هدف از انجام این تحقیق تدوین الگوی برای بالندگی مدیران نظام آموزش ازدور دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی که با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش 11 نفر از مدیران بخش های مختلف دانشگاه پیام نور و صاحب نظران آموزش عالی از راه دور بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب و با آن ها مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل و داده های حاصل نیز به روش تحلیل محتوا با استفاده از شیوه کد گذاری (باز، محوری و انتخابی) بررسی شدند. جهت تامین روایی و پایایی از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده گردید. نتایج نشان داد که 47 مولفه نهایی و 18 مقوله فرعی در قالب ابعاد شش گانه مدل پرادایمی شامل شرایط علی (عوامل انسانی، عوامل سازمانی، محیطی و اقتصادی)، شرایط مداخله گر (ویژگی های فردی دانش، نگرش و مهارت)، شرایط زمینه ای (مدیریت آموزش عالی، رهبری دانشگاهی، حمایت و پشتیبانی)، پدیده محوری بالندگی مدیران نظام آموزش از دور (بالندگی فردی، بالندگی حرفه ای و بالندگی سازمانی)، راهبردها (تدوین آیین نامه، سیاستگذاری، تخصص گرایی) و پیامد ها (توانمندسازی، کارآمدی) مدل بالندگی مدیران نظام آموزش ازدور را تشکیل دادند. یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آن ها حول محور بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دور شکل دهنده ی مدل پارادایمی برآمده از تحقیق کیفی است. بر این اساس برای مدیران نظام آموزش عالی از راه دور پیشنهاد می شود تا نظام آموزش عالی کشور نسبت به رفع علت ها و اجرای راهبرد های احصاء شده از این مدل اقدام نماید تا به پیامدهای مطلوب در زمینه بالندگی مدیران در این زیر نظام آموزش عالی برسد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پیوند آموزش و پژوهش، رویکردی مؤثر برای افزایش کیفیت یادگیری دانشجویان و در نتیجه رشد و تحول آموزش عالی است. پژوهش حاضر با هدف تدوین چارچوب مناسب برنامه درسی ارتباط­ساز در آموزش عالی ایران انجام شد. طرح پژوهش از نوع کیفی و با روش داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و صاحب نظران کلیدی برنامه ریزی درسی آموزش عالی دانشگاه های شهیدبهشتی، علّامه طباطبایی، امیرکبیر و الزهرا می باشد که 13 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از رویکرد گلیزری و مقایسه مستمر در فرایند کدگذاری باز، انتخابی و نظری تجزیه و تحلیل شدند و نتایج آن به ظهور چارچوب نهایی پژوهش با 13 مقوله اصلی، 29 مقوله فرعی و 96 مفهوم، پیرامون مقوله محوری با عنوان «پیوند آموزش و پژوهش» منجر شد. یافته ها حاکی از آن بود که چارچوب برنامه درسی ارتباط­ساز مشتمل بر عناصر، عوامل مؤثر و پیامدها است که هریک از این مؤلفه ها دربرگیرنده چندین مقوله می­باشد. نتیجه پژوهش نشان داد که ارتباط بین آموزش و پژوهش در برنامه درسی ارتباط­ساز براساس چارچوب پیشنهادی به رشد و بالندگی کنشگران آموزشی و پژوهشی، توسعه و پویایی دانشگاه­ها، کاربردی شدن برنامه درسی، توسعه یافتگی کشور در ابعاد مختلف و گسترش افق­های دانش منجر خواهد شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    119-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

با توجه به سیاست­های بین­المللی شدن دانشگاه­ها، موضوع جذب، پذیرش و نگهداشت دانشجوی بین­المللی، اهمیت انکارناپذیری دارد از این رو بررسی و تحلیل رضایتمندی این گروه از دانشجویان، از مسائل مهم قابل پژوهش و اقدام در این راستا می­باشد. هدف این پژوهش، بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان بین­المللی بود. جامعه آماری پژوهش 5084 دانشجوی بین­المللی مشغول به تحصیل در دانشگاه­های دولتی ایران بود که 500 تن از آنان با استفاده از نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. پرسش نامه­ای برای گردآوری داده­ها تدوین شد و پس از تأیید روایی و پایایی پرسش نامه و گردآوری داده­ها، داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 در دو بخش توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شد. یافته­ها نشان از سطح متوسط رضایت دانشجویان نسبت به بعد یاددهی- یادگیری، بعد زیرساخت، تسهیلات و امکانات، و بعد محیط حمایتی داشت. همچنین، دانشجویان، سطح بالای رضایت نسبت به بعد تعاملات را اعلام داشتند. نتایج آزمون مقایسه­ای نشان داد دو گروه دانشجویان بورسیه و شهریه­پرداز در ابعاد تعاملات و زیرساخت، تسهیلات و امکانات به­طور معنی­داری، سطح رضایت متفاوتی داشتند. همچنین، تفاوت معنی­داری بین میزان رضایت دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به متغیرهای یاددهی- یادگیری و محیط حمایتی مشاهده شد. در نهایت، برگرفته­های این مطالعه می­تواند به­عنوان فرصتی ارزشمند برای تأمل و بازنگری هوشمندانه در راستای افزایش جذب و پذیرش دانشجوی بین­المللی توسط آموزش عالی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    141-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    22
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش درصدد است تا یک نظریۀ داده بنیاد را در خصوص چگونگی نقش خدمات مشاوره ای و روان شناختی در توانمندسازی زنان ارائه نماید. از این رو، داده ها از طریق مصاحبۀ عمیق از بین دانشجویان و استادان دانشگاه کردستان گردآوری شد. داده ها از طریق کدگذاری نظری مورد تحلیل قرار گرفتند و تعداد 35 کد محوری و 7 کد گزینشی تحت عناوین توانمندی های (روانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، گروهی، جسمی و اکادمیک) احصا گردید. در این پژوهش، آشکار شد که توانمندسازی یک فرآیند است، نه یک فرآورده و تا زمانی که تمام افراد درگیر در این فرایند درک صحیحی از الزامات توانمندی زنان نداشته باشند، برنامه های مشاوره ای و روان شناختی نمی­تواند اثربخش باشند. هم چنین، ایجاد جوّ سازمانی مثبت و فرهنگ حمایتی توانمندسازی که در آن توانمندی به طور خودجوش از خود دانشجویان و مدیران زن نشأت می­گیرد نیز اهمیت دارد. دوّم، اجرای برنامه های توانمندسازی تصویر سازمانی دانشگاه ها را به عنوان مراکز آموزشی منحصر به فرد و با فرهنگ خاص تقویت می کند. سوّم، بر اهمیت زمینه و موقعیت اجتماعی در اجرای توانمندسازی و همچنین پیروی از الگوهای وابسته به بسترهای فرهنگی بومی تأکید شد. مدیران دانشگاه باید شخصاً متعهد به توانمندسازی بانوان باشند. دانشگاه ها با ارائه برنامه های آماده سازی رهبری، فرصت های شبکه سازی، آموزش مهارت ها و دسترسی به منابع متنوع، می توانند به دانشجویان دختر کمک کنند تا مهارت ها و اعتماد به نفس مورد نیاز برای موفقیت در حرفه های مدیریتی آتی خود را توسعه دهند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 22

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    165-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مطالعه با هدف بررسی توسعه زیست­بوم کارآفرینی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات توسعه­ای-کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش با رویکرد کیفی است. در این مطالعه، 17 نفر از اساتید کارآفرینی در سراسر کشور مورد مصاحبه قرار گرفتند. در این بخش افراد براساس روش هدفمند معیاری انتخاب شدند و افرادی مورد مصاحبه قرار گرفتند که حدأقل 10 سال در این زمینه سابقه داشتند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این افراد از تحلیل مضمون با کمک نرم افزار MAXQDA استفاده شد. ابتدا سخنان این افراد استخراج شد، کدگذاری شد و مضامین استخراج شدند. در این مطالعه 45 کد و 8 مقوله (بعد) به­عنوان عوامل توسعه­ی زیست­بوم کارآفرینی دانشگاهی شناخته شدند، که این مقوله­ها شامل حمایت و پشتیبانی، منابع مالی، آموزش و همکاری، بهبود پژوهش و توسعه، تعاملات اجتماعی، قوانین و مقررات، جوان­گرایی و توجه به تخصص­ها و توسعه و زیرساخت بودند. در مجموع، برای توسعه­ی زیست­بوم کارآفرینی دانشگاهی باید توجه ویژه­ای به ابعاد حمایت و پشتیبانی، منابع مالی، آموزش و همکاری، بهبود پژوهش و توسعه، تعاملات اجتماعی، قوانین و مقررات، جوان­گرایی و توجه به تخصص­ها و توسعه و زیرساخت شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اکرمی زکیه

نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    185-211
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پایه­گذاری توسعه پایدار در پی بالندگی سرمایه انسانی، ترغیب دانشجویان به کارآفرینی را به امری ضروری تبدیل کرده است. شناسایی وظایف و تکالیف اعضای هیئت علمی در حوزه کارآفرینی گامی مهم برای ارتقای انگیزه کارآفرینی دانشجویان به شمار می آید. در این پژوهش با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از اعضای هیئت علمی که با روش نمونه­گیری گلوله­برفی و هدفمند انتخاب شدند، وظایف و تکالیف اعضای هیئت علمی در قصد کارآفرینانه دانشجویان به­طور کامل شناسایی شده است. پس از دسته­بندی و کدگذاری شواهد استخراج شده، پنج وظیفه شامل «فرهنگی، تربیتی و اجتماعی» با چهار تکلیف، «آموزشی» با چهار تکلیف، «پژوهشی» با پنج تکلیف، «اجرایی» با پنج تکلیف و «توسعه فردی» با سه تکلیف برای یک عضو هیئت علمی تعیین شد. برای تأیید یافته­ها یک پرسش نامه با 21 گویه دارای ضریب آلفای کرونباخ 817/0 تنظیم و توسط 265 نفر از اعضای هیئت علمی، که با روش تصادفی و جدول مورگان انتخاب شدند، تکمیل گردید. با توجه به امتیازات داده شده و بهره­گیری از آزمون فریدمن، وظایف و تکالیف شناسایی شده بر اساس اهمیت رتبه­بندی شدند. طبق نتیجه به دست آمده وظیفه­ «توسعه فردی» رتبه اول و وظیفه­ «فرهنگی، تربیتی و اجتماعی» رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند. با آزمون تحلیل عاملی تأییدی به کمک نرم­افزار LISREL8.8، روایی الگوی استخراج شده تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد الگو از برازش مطلوبی برخوردار است و رابطه معناداری میان متغیرهای مکنون و اندازه­گیری شده وجود دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    213-243
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه فراگیرشدن آموزش مجازی در  دانشگاه ها  در طی چند سال گذشته، فرصت های جدیدی را برای آموزش عالی ایران خلق کرده است. یکی از این فرصت ها امکان تعاملات گسترده دانشجویان با دانشگاه از طریق سامانه های آموزش مجازی و هم آفرینی ارزش مشترک است. این تحقیق تلاش دارد تا به بررسی ارتباط بین سامانه های آموزش مجازی دانشگاه با رفتار هم آفرینی ارزش دانشجویان و تصویر برند و حسن شهرت دانشگاه بپردازد. برای این منظور با استفاده از ابزار پرسشنامه به بررسی این روابط در جامعه دانشگاه اراک پرداخته ایم. پرسشنامه این تحقیق براساس مرور ادبیات تدوین گردیده و پس از اجرای پیش آزمون و تایید روایی و پایایی ابزار در دانشگاه اراک مورد تحقیق قرار گرفته است. برای این منظور اقدام به جمع آوری 380 نمونه پرسشنامه گردیده است. داده ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS 3.3 مورد تحلیل قرار گرفته است. رویکرد ارزیابی در این تحقیق مدل یابی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی و ابزار تحلیل تاییدی بوده است. نتایج حاصل بیانگر آن است که ویژگی ها و کاربردهای سامانه آموزش مجازی بر رفتار هم آفرینی ارزش دانشجویان تاثیرگذار است. همچنین نتایج حاصل تاییدکننده تاثیر رفتار هم آفرینی ارزش دانشجویان، بر تصویر برند دانشگاه و شهرت آن بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که سرمایه گذاری بر روی سامانه های ارتباطی دانشجویان با دانشگاه و بهبود عملکرد و ویژگی های آنها،  به بهبود و ارتقای سطح تعاملات دانشجویان با دانشگاه منجر می شود. این افزایش تعاملات از طریق خلق رفتارهای هم آفرینی ارزش، به توسعه برند دانشگاه و در نتیجه در درازمدت به ارتقای جایگاه آن در سطح آموزش عالی منجر خواهد شد

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    245-265
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در عصر حاضر نقش و اهمیت دانشگاه های فنی و حرفه ای در هدایت شغلی و مدیریت جوامع و ایجاد تغییرات اساسی در راستای توسعه علمی و فرهنگی کشور بیش از پیش ضروری به نظر می رسد و از این رو به منظور مواجهه با چالش های جامعه، دانشگاه های فنی و حرفه ای نیاز به توسعه رویکرد آموزشی مبتنی بر کارآفرینی و ایجاد توانمندسازی برای پاسخگویی به نیاز دانشجویان و تجدید نظر در فرآیندهای آموزش به منظور آماده سازی دانشجویان در راستای تقاضاها و تغییرات اقتصادی و اجتماعی دارند. این مطالعه با هدف بررسی نقش توانمندسازی دانشگاه کارآفرین بر ادراک دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای انجام شد. روش مطالعه بصورت توصیفی- همبستگی با تکیه بر مدل معادلات ساختاری و جامعه آماری آن نیز مدیران و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای استان هرمزگان بود و حجم نمونه 235 نفر بوده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ای محقق ساخته بوده که با توجه به بیان مساله و مطالعات پیشین طراحی، که روایی و پایایی آن نیز با کمک تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در این مطالعه با نرم افزار Lisrel انجام شد. یافته های این مطالعه نشان داد که فرآیند توانمندسازی دانشگاه کارآفرین بر ادراک دانشجویان از امکانات دانشگاه موثر بوده است. همچنین در این فرآیند، شناسایی و جذب دانشجویان خبره و توجه به کیفیت کارکردهای نوآورانه نیز تاثیر داشته است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    267-296
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر ترسیم مدل ساختاری تاثیر تفکر کارآفرینانه و رفتار سازمانی مثبت گرا بر کارآمدی جمعی با نقش میانجی تمایل به همکاری در کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی است. این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی به تعداد 156 نفر است که از این تعداد 111 نفر به عنوان نمونه آماری براساس فرمول کوکران برآورد و به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS26 و Smart PLS3 برای بررسی مدل علی آزمون شدند. نتایج پژوهش نشان داد که تفکر کارآفرینانه و رفتار سازمانی مثبت گرا بصورت مستقیم و غیر مستقیم با میانجی گری تمایل به همکاری بر کارآمدی جمعی تاثیر گذار است. وجود تفکر کارآفرینانه و رفتار سازمانی مثبت گرا در کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی به عنوان متغیرهای اصلی می تواند نقش تعین کننده ای در رشد و تقویت کارآمدی جمعی و تمایل به همکاری کارکنان داشته باشد و اطلاعات کاربردی در این زمینه به مدیران ارائه دهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    297-315
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تاکنون پژوهش­های گوناگونی به شناسایی موانع کارآفرینی دانشگاهی پرداخته­اند. این پژوهش­ها، آشکار و پنهان، نشان دادند که کارآفرینی دانشگاهی در ایران تاحد زیادی به شکست انجامیده است. چراکه محقق نشدن آرمان­ها و اهداف کارآفرینی دانشگاهی به پدیده­ای گسترده و دامن­گیر تبدیل شده است. بدین سان، با تاکید بر رویکرد فروم در شناسایی ریشه­های اجتماعیِ پدیده­های اجتماعی، پژوهش حاضر بر آن بود تا ریشه­های اجتماعی شکست کارآفرینی دانشگاهی را واکاوی کند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از رویکرد کیفی و روش گرنددتئوری انجام شد. جامعه پژوهش صاحب نظران حوزه­ کارآفرینی بودند که اعضای نمونه با روش نمونه­گیری هدفمند نظری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیم ساختار یافته استفاده شد و فرآیند انجام مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری بعد از مصاحبه با 14 نفر از صاحب نظران ادامه پیدا کرد. برای تحلیل داده­ها نیز از تحلیل مضمون استفاده شد. یافته­های پژوهش حاکی از آن بودند که نظام الیگارشیکِ کارآفرینی در ایران همان ریشه­ی اجتماعی شکست کارآفرینی دانشگاهی است که خود، بازدارنده­های اقتصادی، سیاسی و حقوقی و فرهنگی ایجاد می­کند. نظام الیگارشیک کارآفرینی، تخریب خلاق را که لازمه­ موفقیت کارآفرینی دانشگاهی است غیرممکن می­کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    317-340
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دانشگاه ها با توجه به تغییرات در الزامات و فناوری­ها در جوامع نیاز دارند تا به سرعت تغییر یابند. چابکی در دانشگاه ها به آن ها کمک می کند تا با انعطاف پذیری و توانایی سریع در انطباق با فناوری ها و تحولات اطلاعاتی، خدمات بهتری را ارائه دهند. هدف از این پژوهش ارائه چارچوب استقرار چابکی در دانشگاه­های فنی و حرفه­ای و در ادامه طراحی سناریوهای بهبود چارچوب سیستمی با در نظر گرفتن عوامل اثرگذار بر چابکی در دانشگاه است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نوع و جمع آوری داده­ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را 72 نفر از خبرگان در دانشکده های فنی وحرفه ای کشور تشکیل داده است. به منظور جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردیده است. به منظور ترسیم نقشه شناختی فازی و سناریوسازی از دو نرم­افزار MentalModeler و FCMAPPER استفاده گردیده است. در این پژوهش، 6 سناریو به دو صورت رو به عقب و رو به جلو مورد بررسی قرار گرفته است تا بتواند با دیدگاهی سیستمی به بهبود سیستم شناسایی شده کمک نماید. نتایج پژوهش حاکی از شناسایی 22 عامل اثرگذار بر استقرار چابکی در دانشگاه­های فنی و حرفه­ای دارد. همچنین نتایج در بخش سناریوهای رو به جلو و رو به عقب نشان از لزوم توجه بر روی دو عامل شفافیت مالی و بازسازی سیستم های فناوری اطلاعات و پشتیبانی داخلی دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    341-364
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش، واکاوی عوامل مؤثر بر پروش دانشجویان کارآفرین با چشم انداز پایداری آفرینی بود. طرح پژوهش کیفی و روش آن فراترکیب بود. بر این اساس، پایگاه های داده لاتین و فارسی شامل پایگاه های اشپرینگر، وایلی آنلاین، تیلور و فرانسیس و گوگل اسکالر و مگیران جستجو شد و در بازه زمانی 2000 تا 2023 در نهایت، تعداد 152 مقاله مرتبط انتخاب گردید. با تحلیل مقالات نهایی، 51 مضمون پایه، از مجموع مقالات علمی استخراج و در قالب 4 مضمون سازمان دهنده، دانش و آگاهی کارآفریناننه دانشجو، تجربه کارآفرینانه دانشجو، نگرش کارآفرینانه دانشجو و تسهیل کننده های مؤثر محیطی، عوامل مؤثر بر پرورش دانشجویان کارآفرین با چشم انداز پایدارآفرینی را تشکیل دادند. برای سنجش اعتبار داده ها از معیارهای اعتبارپذیری و اتکاپذیری با استفاده از روش های هم سوسازی و خودبازبینی محقق، طی فرایند جمع آوری و تحلیل داده ها و مطابقت مصاحبه ها و مبانی نظری و پژوهشی استفاده شد. برای سنجش پایایی به دست آمده از معیار قابل اعتمادبودن استفاده گردید. انجام این پژوهش می تواند به دانشگاه ها در زمینه شناسایی عوامل مؤثر بر پرورش دانشجویان کارآفرین با چشم انداز پایدارآفرینی کمک کند و آن ها را در شناسایی نقاط ضعف و نارسایی ها در این رابطه، یاری رساند و دانشگاه ها با آگاهی از مؤلفه های دانشجوی پایدارآفرین قادرند محیط را به گونه ای فراهم آورند که فعالیت های آموزشی آن ها منجر به بروز تفکر خلاق و نوآوری و بهبود عملکرد دانشگاه ها گردد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    365-389
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    13
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ذهنیت کارآفرینی به عنوان فرایند فکری، تشخیص، ارزیابی و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه در شرایط عدم قطعیت شناخته می شود. در پژوهش های انجام شده در زمینه ذهنیت کارآفرینانه، بیشتر به چیستیِ عوامل مؤثر در ایجاد یا پرورش این نوع از روش تفکری توجه شده است و کم تر پژوهشی به چگونگی شکل گیری لایه های ذهنی این نوع خاص از اندیشیدن با تمرکز بر خویش، پرداخته است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب لایه ای پرورش ذهنیت کارآفرینانه مبتنی بر خود در بین دانشجویان رشته های مختلف مهندسی است. این پژوهش، کاربردی و با بهره گیری از روش اسنادی و فراترکیب انجام شده است. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات مستخرج از منابع موجود، از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. 36 منبع برای انجام این پژوهش به روش فراترکیب انتخاب شدند که درنهایت 46 کد، 12 مفهوم و 4 مقوله استخراج گردید. پس از طی گام های پژوهش، چارچوب لایه ای ایجاد و پرورش ذهنیت کارآفرینانه بر مبنای خویش، در چهار لایه خود اکتشافی کارآفرینانه، خودآگاهی کارآفرینانه، خودسازی کارآفرینانه و خودشکوفایی ذهنی کارآفرینانه ارائه شده است. با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، تمام این لایه ها به هم مرتبط و تقویت کننده یکدیگر هستند ولی لازمه رسیدن به شکل گیری موفقیت آمیز هر لایه، ایجاد سطحی از لایه قبلی در ذهن مخاطب فرض شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 13

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    391-408
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در عصر رقابتی و پیچیده کنونی که رشد سریع مؤسسه­های آموزش عالی و محو شدن مرزبندی­های جهانی در آن را سبب شده است، شناساندن برند یک دانشگاه به ذی نفعانش اهمیت ویژه­ای می­یابد. در این پژوهش، ابعاد مختلف ارزش برند برای دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه­های دولتی استان یزد بررسی شده است. برای این تحقیق از پرسش نامه‏ای که با توجه به نظرات خبرگان و آزمون آلفای کرونباخ، روایی و پایایی آن سنجش و تأیید شده، استفاده شده است. با استفاده از نرم‏افزار SPSS، در ابتدا نرمال بودن داده ها بررسی و سپس هرکدام از عوامل برند با استفاده از آزمون ANOVA بررسی، مقایسه و رتبه بندی شده‏اند. طبق نتایج به دست آمده در این تحقیق، ارزش ویژه برند دانشگاه یزد در رتبه اول، دانشگاه اردکان در رتبه دوم و دانشگاه میبد در رتبه سوم قرار گرفته است. نتایج این تحقیق می­تواند باعث درک بهتر مدیران دانشگاهی از ارزش ویژه برند خود از دید دانشجویان شود و به این ترتیب برنامه ریزی های بهتری برای ارتقای برند دانشکده‏ها و دانشگاه انجام گیرد. از طرفی، مدیران ارشد و مدیران بازاریابی سازمان‏ها نیز می توانند از مدل و نتایج این پژوهش برای تعیین جایگاه برند سازمان خود از نگاه مشتریان و ذی نفعان استفاده کنند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    409-425
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

رشته الکترونیک، یک گروه شغلی است که با سرعت بالایی در حال رشد می­باشد. با توجه به هدف­گذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری مبتنی بر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و لزوم حرکت در مسیر این هدف؛ در این مقاله به بررسی سرفصل های جدید رشته الکترونیک در هر دو مقطع کاردانی و کارشناسی با رویکرد پوشش محتوای سرفصل­ها بر اساس تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین پرداخته می شود. به منظور بررسی و ارزیابی دقیق­تر، از دانشجویان و استادان رشته الکترونیک دانشگاه فنی وحرفه ای استان قم در خصوص سرفصل­ها موجود نظرسنجی انجام شده است. همچنین سؤالات نظرسنجی از لحاظ روایی با ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و از لحاظ پایایی با ضریب آلفای کرونباخ بررسی شده است. بر مبنای نتایج نظرسنجی­ها علی رغم اینکه بیشتر شاخص­ها نمره قبولی 10 را کسب کرده­اند اما به منظور دستیابی به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، نیاز است سرفصل ها بخشی از دروس با رویکرد فناوری­های نوین و مهارت کاربردی مورد بازنگری قرارگرفته شود که در انتهای مقاله با درنظر گرفتن شاخص اشتغال دانش­بنیان پیشنهاد لازم در راستای بهبود سرفصل­های موجود ارائه شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    427-453
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر اعتباریابی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی بود. در این پژوهش که توصیفی از نوع پیمایشی است نظر 30 نفر از متخصصان حوزه توسعه حرفه ای در سه مرحله بررسی شده است. ابزار مورداستفاده برای اجرای پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته است که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شده است. روش تجزیه وتحلیل داده ها تکنیک دلفی سه مرحله ای است. یافته های حاصل از اجرای سه مرحله اجرای تکنیک دلفی نشان دهنده آن است که ابزار سنجش عوامل مؤثر بر توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی مشتمل بر پنج عامل 1- عامل سازمانی 2- عامل فرایندی 3- عامل مدیریتی– حمایتی 4- عامل فردی و 5- عامل اجتماعی (در قالب 60 گویه) اعتباریابی و تأیید شده است. به نظر می رسد با استفاده از ابزار سنجش عوامل مؤثر بر توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی مشتمل بر 5 عامل که در این پژوهش اعتباریابی شده است می توان برای ارزیابی میزان تأثیرگذاری هریک از عوامل و شناسایی و ارتقای عواملی که بیشترین تأثیر را بر توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی دارند در راستای توسعه حرفه ای هرچه بیشتر اعضای هیئت علمی بهره گرفت.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    455-518
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف مطالعه روایت های مدیران مدارس مقطع متوسطه از اخلاق حرفه ای در مدیریت مدارس انجام گردید. رویکرد پژوهش تفسیری و کیفی است که با راهبرد روایت نگاری و خرده راهبرد پیش روایت انجام گردید. میدان تحقیق کشور عراق و مشارکت کنندگان بالقوه تمامی مدیران مدارس متوسطه در شهر کربلای معلّی بودند که 15 نفر از آنان به صورت هدفمند (ناهمگن) انتخاب و با استفاده از یک پروتکل مصاحبه عمیق و روایتی دعوت به مشارکت شدند. داده ها به دست آمده با استفاده از روش شبکه مضامین تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که 4 فراروایت تحت عناوین فضیلت محوری، دین محوری، سازمان محوری و مردم محوری) از اخلاق حرفه ای در مدیریت مدارس قابل احصا بود. با وجود گوناگونی فراروایت ها، توجه به اخلاق حرفه ای بر زندگی شغلی و زیست فردی- حرفه ای و بر روابط مدیران با دیگران تأثیرگذار بوده و تعهد، روابط حسنه و تعالی را در آنان پرورش داده است. همچنین تأکید آنان را بر راهبردهای قانون گرایی، مشارکت گرایی و افزایش بهره وری بیشتر کرده اند و پیامدهای آموزشی، سازمانی، اجتماعی و حتی فردی در مدیریت آنان بر مدرسه داشته است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    456-492
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    29
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف طراحی الگوی مدرسه یادگیرنده در ایران انجام شده است تا مدارس با استفاده از آن بتوانند در مواجهه با تغییر و تحولات ناپایدار محیطی؛ واکنش های سریع، مناسب و نوآورانه ای را نشان دهند. در این راستا با استفاده از مرور نظام مند ادبیات و نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10، اجزا و ابعاد مدرسه یادگیرنده در ایران شناسایی شد. جامعه اطلاعاتی دربرگیرنده مطالعاتی است که در زمینه سازمان یادگیرنده و موضوعات مرتبط با اسناد بالادستی آموزش و پرورش در بازه زمانی 1384 تا 1401 در ایران انجام شده است. در مرحله اولیه جستجو در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تعداد 146 مقاله استخراج و پس از غربالگری های مختلف تعداد 10 مقاله به عنوان منبع نهایی انتخاب شد. پس از تجزیه وتحلیل اطلاعات و مراحل کدگذاری، تعداد 318 کد اولیه، 105 کد ثانویه، 10 مقوله و 3 بعد کلان به دست آمد. الگوی پیشنهادی دارای 10 مقوله و سه بعد کلان شامل: ساختار سازمان یادگیرنده (رهبر حرفه ای، محیط یادگیرنده، فرایندهای یادگیرنده)، فناوری های سازمان یادگیرنده (فناوری مدیریت دانش، فناوری های یادگیری) و مهارت های سازمان یادگیرنده (قابلیت های شخصی، مدل های ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی) است. برای اعتبارسنجی کدگذاری ها از روش توافق دو کدگذار و ضریب کاپا بهره گرفته شد که مقدار آن 68/0 و بیش از حد آستانه به دست آمد. همچنین با نظرسنجی از خبرگان، اعتبارسنجی کدگذاری ها و میزان تأثیرگذاری معیارها نسبت به یکدیگر انجام شد که نتایج حاکی از اعتبار قابل قبول مدل مفهومی ارائه شده است. تطبیق پذیری مدل نیز در یک هنرستان فنی وحرفه ای آزمون شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 29

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    519-538
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

انحراف سازنده، عدالت سازمانی و جو نوآورانه سه مقوله مهم در هر نهاد هستند و توجه به آن ها، رهنمودهایی را برای مدیران فراهم می آورد تا زمینه های به کارگیری انحراف سازنده و ترویج و تشویق عدالت و نوآوری را در سازمان ها به وجود آورند که موجب دست یابی به اهداف سازمان می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و انحراف سازنده با نقش میانجی جو نوآورانه در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ستادی سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 (213 نفر) هستند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 133 نفر از این جامعه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های استاندارد عدالت سازمانی، انحراف سازنده و جو نوآورانه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-26 و SmartPLS-3 انجام شد. بررسی نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد تأثیر متغیر میانجی جو نوآورانه در رابطه میان عدالت سازمانی و انحراف سازنده معنادار است و عدالت سازمانی دارای اثر غیرمستقیم و معناداری برابر با 375/0 بر روی انحراف سازنده است. همچنین ثابت شد که بین انواع عدالت سازمانی با انحراف سازنده و جو نوآورانه رابطه معناداری وجود دارد. بنا بر این، مدیران با برقراری عدالت و ایجاد جو حامی نوآوری می توانند موجب بروز رفتارهای انحراف سازنده در سازمان شوند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    539-555
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    13
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشران­های کلیدی توسعۀ گردشگری ورزشی فعال در ایران با استفاده آینده پژوهی است. نوع تحقیق کاربردی و ازنظر ماهیت تحلیلی- اکتشافی است. برای استخراج متغیرها، از 25 کارشناس و برای تحلیل متقاطع، از 16 خبره با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند از نوع معیاری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از روش­های ترکیبی پنل خبرگان، اثرات متقاطع میک­مک با استفاده از پرسش نامه انجام شد. یافته­ها نشان داد که شش عامل- تنوع در تورهای ورزشی، تحریم­های اعمال شده علیه ایران، تسهیل­سازی سفر، امنیت ایران در منطقه نسبت به کشورهای همسایه، استفاده از ابزارهای الکترونیکی و اینترنتی، رویدادهای ورزشی بین­المللی، درمجموع از بیشترین تأثیرپذیری و بیشترین تأثیرگذاری برخوردار بودند که نشان دهندۀ این است که این عوامل در گردشگری ورزشی فعال در آینده درعین حال که بسیار مهم هستند دارای عدم قطعیت بالایی نیز می­باشند. به مدیران ورزش کشور، توصیه می­شود از پیشران های کلیدی توسعه گردشگری ورزشی فعال به منظور توسعۀ گردشگری ورزشی کشور، به صورت کلی استفاده نمایند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 13

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    557-575
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    9
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در حال حاضر توریسم ورزشی تاثیرات عمیقی بر اقتصاد کشورها گذاشته است و همین امر باعث گردیده است که این بخش از صنعت گردشگری مورد توجه زیادی قرار بگیرد. هدف تحقیق حاضر بررسی مدل معادلات ساختاری تاثیر بازاریابی گردشگری ورزشی بر اقتصاد گردشگری ورزشی استان گیلان: نقش میانجی امنیت بود. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان مطلع به امور گردشگری ورزشی استان گیلان به تعداد 240 نفر به صورت تمام شمار در نظر گرفته شدند، که درنهایت بعد از جمع آوری پرسشنامه ها تعداد 217 پرسشنامه عاری از هرگونه خطا و مخدوشیت مورد تجریه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از از پرسشنامه اثر اقتصادی گردشگری جاوید و همکاران (1394)، پرسشنامه محقق ساخته امنیت برگرفته از پرسشنامه مویدفر و همکاران (1393) و پرسشنامه بازاریابی گردشگری برگرفته از پرسشنامه امین بیدختی و نظری (1388) استفاده گردید. برای تحلیل داده­های تحقیق از مدل معادلات ساختاری و نرم­افزار PLS2 استفاده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی گردشگری ورزشی تاثیر مستقیم بر آثار اقتصادی حاصل از گردشگری ورزشی و امنیت گردشگری دارد، همچنین امنیت بر آثار اقتصادی حاصل از گردشگری تاثیر مستقیم دارد. در نتیجه پیشنهاد می شود با ثبت تصویرها و تصورات گردشگران در سطح فضای مجازی، صفحات رسمی فدارسیون ها و آژانس های گردشگری، در ارتباط با برگزاری مطلوب رویدادهای ورزشی و برقراری امنیت در سطح جامعه و همچنین نمایان سازی جاذبه های گردشگری-ورزشی، حضور گردشگران در رویدادهای آتی تضمین شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    579-598
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به تدوین مدل تأثیر نگرانی از تصویر بدنی بر اختلالات تغذیه­ای و تأثیر آن­ها بر میزان مشارکت ورزشی دانشجویان دختر و پسر پرداخت. مطالعه حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فنی حرفه­ای استان آذربایجان شرقی بودند که برابر با 8756 نفر بودند. با توجه به تعداد سؤالات پرسش نامه و قانون معادلات ساختاری (5 برابر تعداد سؤالات) 670 نفر به­صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسش نامه نگرانی از تصویر بدن لیتلتون و همکاران (2005)، اختلالات تغذیه­ای گارنر و همکاران (1982) و پرسش نامه مشارکت ورزشی حسابی و همکاران (1368) هستند. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه­ها مورد تأیید استادان و متخصصان قرار گرفت و پایایی آن­ها در یک مطالعه مقدماتی به­ترتیب برابر با 92/0، 75/0 و 76/0 برآورد گردید. به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل فرضیه­ های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و همچنین برای تعیین روابط میان متغیرها در قالب مدل علی از مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرم افزار ایموس استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نگرانی از تصویر بدنی و  اختلالات خوردن تأثیر منفی و معنادار بر مشارکت ورزشی دارند. همچنین نگرانی از تصویر بدنی بر اختلالات خوردن تأثیر (139/0-=β)، منفی و معنادار دارد. مدل طراحی شده حاضر می­تواند در بهبود سلامت روانی و جسمانی دانشجویان راهنمایی برای مسئولین در دانشگاه و ارگان­های مربوطه باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    599-612
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از تحقیق حاضر، ارتباط اختلالات اسکلتی عضلانی و وضعیت بدنی حین کار، سابقه کار و شاخص توده بدنی کارگران کارخانه یوتاب بود. 60 نفر از کارگران کارخانه یوتاب بر اساس معیارهای ورود و خروج، در تحقیق شرکت کردند. اختلالات اسکلتی عضلانی با استفاده از پرسش نامه نوردیک و سابقه کار توسط پرسش نامه و پاسچر حین کار نیز به وسیله آزمون REBA تجزیه وتحلیل شد. شاخص توده بدنی کارگران نیز به وسیله ترازو و قدسنج و با استفاده از فرمول (2(قد (m))/ وزن (kg)) به دست آمد. برای بررسی شیوع اختلالات، از آزمون توصیفی و گرایش به مرکز و برای بررسی رابطه بین متغیرهای موردنظر از آزمون همبستگی اسپیرمن و در سطح معنی داری 95/0 استفاده شد. نتایج آزمون توصیفی نشان داد در 12 ماه گذشته کمر با 55 درصد، مچ دست با 48 درصد و قسمت فوقانی پشت با 45 درصد، در هفته گذشته مچ دست با 6/45 درصد و قسمت فوقانی پشت با 4/40 درصد و در حال حاضر ناحیه گردن با 7/39 درصد و ناحیه کمر و گردن هرکدام با 3/ 37 درصد، بیشترین شیوع اختلالات را داشتند. آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد رابطه معنی داری بین تمامی متغیرهای پاسچر حین کار (آزمون REBA)، سابقه کار و شاخص توده بدنی با شایع ترین اختلالات اسکلتی وجود دارد (در تمامی متغیرها 001/0=P). پاسچر حین کار، سابقه کار و شاخص توده بدنی با شایع ترین اختلالات اسکلتی وجود دارد (در تمامی متغیرها 001/0=P). نتیجه می گیریم اقدامات اصلاحی و تمرینات ورزشی و مداخلات ارگونومیک و وهله های استراحتی حین کار برای بهبود اختلالات اسکلتی عضلان کارگران کارخانه یوتاب، اعمال شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صحت آذرچهر

نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    645-663
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه استفاده از فناوری های بیمه و طراحی محصولات و ابزارهای دانش بنیان برای افزایش ارزش و بهبود کسب وکار می تواند برای شرکت های بیمه مزیت رقابتی محسوب شود. باتوجه به اهمیت و نقش این فناوری ها در رشد و توسعه بیمه، هدف این مقاله شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر طراحی محصولات و ابزارهای دانش بنیان در صنعت بیمه است. در بخش کیفی، گردآوری اطلاعات به سه روش مصاحبه، روش کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. در این مرحله ابتدا مصاحبه و مشاهده انجام شده است. در روش کتابخانه ای، سوابق موضوع ازطریق فیش برداری از اسناد و مدارک موجود بررسی می شود و در روش میدانی که ازطریق طرح پرسش نامه در این پژوهش بود، متغیرهای موردسنجش مطالعه شدند. روش این پژوهش، از نوع تحلیل آمیخته است. در مرحله کیفی با استفاده از تحلیل محتوا و کد گذاری باز و محوری به شناسایی مؤلفه ها و شاخص ها پرداخته شده و در ادامه با کد گذاری گزینشی روابط میان مفهوم، ابعاد و مؤلفه های مشخص شده است. مشارکت کنندگان در مرحله کیفی شامل 15 نفر از خبرگان عرصه بیمه و کسب وکارهای دانش بنیان و در مرحله کمّی شامل 30 نفر از مدیران استارت آپ های فعال در صنعت بیمه و همچنین مدیران واحدهای فناوری اطلاعات بیمه مرکزی و شرکت های بیمه است. در مرحله کمّی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی مؤلفه های شناسایی شده رتبه بندی شدند. در این پژوهش ابعاد و مؤلفه های شناسایی شده در تحلیل کیفی شامل عوامل توسعه دهنده، عوامل بازدارنده، بازدارنده های محیطی و محرک های محیطی و اولویت آنها نیز مشخص شد. باتوجه به نتایج ارائه شده، عوامل بازدارنده، بیشترین وزن و محرک های محیطی کمترین وزن را داشت و از بین عوامل بازدارنده شاخص محدودیت مالی برای برنامه های نو و خلاقانه، بیشترین وزن و شاخص سوءمدیریت برای استراتژی ها، کمترین وزن را دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    665-683
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش مدل تعاملی راهبردهای توسعه ای منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان  بود. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات آمیخته بود. جامعۀ آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. همچنین جامعۀ آماری در بخش کمی تحقیق شامل تمامی مدیران میانی و ارشد حوزۀ وزارت ورزش و جوانان در سطوح و مرتبه های علمی متفاوت، رؤسای چندین فدراسیون که سابقۀ مدیریتی را در این وزارتخانه داشته­اند و در نهایت مدیرانی که به تازگی بازنشسته شده­اند به تعداد 168  نفر می باشد که با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری، نمونۀ آماری برابر با جامعۀ آماری در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق شامل مصاحبه های نیمه ساختارمند و  پرسش نامه محقق ساخته ای بود که با توجه به اهداف و روش تحقیق، طراحی گردیده بود. تمامی روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزارهای SPSS و  PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هشت عامل شامل کاهش فشارهای سیاسی، سازمان یادگیرنده، جانشین پروری، کار راهه  شغلی، مربی گری، شایسته سالاری، فراهم سازی فرصت شکوفایی، جذب و استعدادیابی دسته بندی گردیدند.و در نهایت با استفاده از روش مدل سازی ساختاری مدل مفهومی تحقیق ترسیم گردید. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی روابط مدل تحقیق به علت برخورداری از میزان تی  بالاتر از 96/1، دارای تأثیر معناداری می باشد. بنابراین استفاده از یافته­های این تحقیق در برنامه­های آتی وزارت ورزش و جوانان در حوزۀ منابع انسانی می­تواند سطح عمومی و تخصصی توانایی ­های کارکنان را ارتقاء داده و انگیزه انجام فعالیت­های محوله با حداکثر توان را در کارکنان افزایش دهد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کارافن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    685-708
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

استانداردهای حسابداری یکی از مهم ترین مواردی است که در حوزه گزارشگری مالی، حسابرسان در معرض آن هستند و به دلیل واکنش حرفه حسابداری و حسابرسی به تغییرات و انفعالات محیط کسب و کار، استانداردهای مذکور به طور دائم دستخوش تغییر و به روزرسانی می شوند. شیوه تدوین این استانداردها تحت تأثیر رویکردهایی (رویکرد مبتنی بر اصول و مبتنی بر قواعد) است که تدوین کنندگان استاندارد به هنگام تنظیم و مصوب کردن آنان برمی گزینند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر رویکردهای تدوین استانداردهای حسابداری در سطح اطمینان و سطح شواهد تشخیصی و غیرتشخیصی درخواستی حسابرسان است. در این راستا با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری و یک سناریوی شبه آزمایشی که از نظر استاندارد حسابداری در دو سطح مبتنی بر اصول و مبتنی بر قواعد دست کاری شده است، به بررسی این موضوع پرداخته شده است. یافته های حاصل از مشارکت 212 عضو جامعه حسابداران رسمی ایران (حسابرسان مستقل) حاکی از آن است که استانداردهای مبتنی بر اصول تأثیر مثبت و معناداری بر سطح شواهد درخواستی تشخیصی و غیرتشخیصی حسابرس دارد. این نتیجه گواه بر آن است که ابهام موجود در استانداردهای مبتنی بر اصول، منجر به تلاش حسابرس برای کسب شواهد بیشتر از هر دو نوع تشخیصی و غیرتشخیصی خواهد شد. افزون بر این، نتایج به دست آمده نشان داد رویکردهای تدوین استانداردهای حسابداری تأثیر معناداری بر سطح اطمینان در تصمیم گیری آزمودنی های پژوهش ندارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button