مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,778
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی ابعاد آموزشی هنرستان های کشاورزی استان های همدان و کردستان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 65

چکیده

 هدف از این مطالعه, آسیب شناسی ابعاد آموزشی هنرستان های کشاورزی دو استان همدان و کردستان است که مسائل و مشکلات آموزشی این هنرستان ها بر اساس عناصر نظام آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع آمیخته است که در آن تلفیقی از روش های کمی و کیفی مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را سه گروه: 1 مدیران و معلمان, 2 هنرجویان, 3 دانش آموختگان هنرستان های کشاورزی تشکیل می دهند که تعداد کل آنها به ترتیب 78, 291 و 100 نفر دانش آموخته برای سال تحصیلی 91 1390 بوده است. تعداد نمونه ها در چهار هنرستان کشاورزی مورد مطالعه 165 نفر هنرجو 38 نفر مدیر و معلم و 30 نفر دانش آموختگان در دسترس و کلیدی بوده اند. داده های مورد نیاز برای این پژوهش از راه مصاحبه های نیمه ساخت دهی شده و پرسش نامه های محقق ساخته گردآوری شده است. پرسش نامه از نظر روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. میزان پایایی پرسش های پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کرونباخ آلفا محاسبه گردیده و میزان پایایی سوالات پرسشنامه در کل 0.85 به دست آمد. پرسش های مصاحبه هم از نظر روایی و اطمینان پذیری مورد تایید کارشناسان فن قرار گرفته و از این روش هم اطمینان حاصل شد. داده های جمع آوری شده به سه صورت توصیفی, استنباطی و اکتشافی با استفاده از روش ها و آزمون های آماری و روش کیفی تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مشکلات پیش آمده برای هنرستان های کشاورزی استان های همدان و کردستان از نظر آموزشی در پنج بعد گوناگون برنامه ریزی و محتوای دروس کشاورزی, روش های تدریس, وسایل و امکانات, مهارت معلمان کشاورزی و شیوه های ارزشیابی می باشد. از جمله مهم ترین این مشکلات عبارت بودند از: 1) کمبود وسایل و امکانات و قدیمی بودن اقلام موجود, 2) کم اهمیت بودن روش های ارزشیابی عملی, 3) مشکل پیداکردن کار برای دانش آموختگان, 4) عدم استفاده از روش های فعال و فناوری های نوین, 5) برنامه ریزی نامناسب دروس کشاورزی. از جمله مهم ترین راهکارهای به دست آمده در خصوص رفع مشکلات آموزشی هنرستان های کشاورزی عبارت بودند از: تجهیز و نوسازی هنرستان به وسایل و امکانات جدید, برگزاری مستمر کارگاه های آموزشی برای معلمان در ضمن خدمت, جدیت و دقت در اجرای ارزشیابی های عملی کشاورزی با انجام فعالیت ها و تکالیف گوناگون, برنامه ریزی در جهت حل مشکلات اشتغال هنرجویان.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موحدی، رضا، سلیمی نژادیان، علیرضا، اسدی، حشمت اله، و یعقوبی فرانی، احمد. (1392). آسیب شناسی ابعاد آموزشی هنرستان های کشاورزی استان های همدان و کردستان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(4 پیاپی (16))، 45-65. SID. https://sid.ir/paper/168587/fa

    Vancouver: کپی

    موحدی رضا، سلیمی نژادیان علیرضا، اسدی حشمت اله، یعقوبی فرانی احمد. آسیب شناسی ابعاد آموزشی هنرستان های کشاورزی استان های همدان و کردستان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1392؛4(4 پیاپی (16)):45-65. Available from: https://sid.ir/paper/168587/fa

    IEEE: کپی

    رضا موحدی، علیرضا سلیمی نژادیان، حشمت اله اسدی، و احمد یعقوبی فرانی، “آسیب شناسی ابعاد آموزشی هنرستان های کشاورزی استان های همدان و کردستان،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 4، no. 4 پیاپی (16)، pp. 45–65، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168587/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا