مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

906
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ابعاد مدیریت هوش فرهنگی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 226

چکیده

 هدف اصلی از این پژوهش شناسایی ابعاد مدیریت هوش فرهنگی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع زمینه یابی استفاده شد. در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع, تعداد 10 نفر و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 248 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه محقق ساخته با 63 سوال بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از فراوانی, درصد فراوانی, جداول, میانگین, انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی, از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت نرمال بودن توزیع داده ها و برای بررسی سوال های پژوهش از آزمون های پارامتریک t تک نمونه-ای, تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شده است. در این پژوهش بر اساس اطلاعات مستخرج شده از طریق ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان, چهار بعد «هوش فرهنگی انگیزشی, هوش فرهنگی فراشناختی, هوش فرهنگی شناختی و هوش فرهنگی رفتاری» در قالب 9 مولفه اساسی «علاقه درونی, علاقه بیرونی, برنامه ریزی, آگاهی, ارزیابی و چک کردن, دانش فرهنگ عمومی, دانش فرهنگ خاص, رفتار کلامی و رفتار عملی» برای مدیریت هوش فرهنگی شناسایی و دسته بندی شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد که, همه ابعاد و مولفه های مدیریت هوش فرهنگی دارای بار عاملی بالای 0.5 می باشند, لذا تاثیر همه ابعاد و مولفه ها بر مدیریت هوش فرهنگی تایید می گردد. در بین ابعاد مدیریت هوش فرهنگی, بعد هوش فرهنگی انگیزشی دارای بیش ترین تاثیر و بعد هوش فرهنگی فراشناختی دارای کم ترین تاثیر است. همچنین در بعد هوش فرهنگی انگیزشی, مولفه علاقه بیرونی دارای تاثیر بیش تر و مولفه علاقه درونی دارای تاثیر کم تری است. در بعد هوش فرهنگی فراشناختی, مولفه آگاهی دارای بیش ترین تاثیر و مولفه ارزیابی و چک کردن دارای کم ترین تاثیر است. در بعد هوش فرهنگی شناختی, مولفه دانش فرهنگ خاص تاثیر بیش تر و مولفه دانش فرهنگ عمومی تاثیر کم تری دارد.همچنین در بعد هوش فرهنگی رفتاری, مولفه رفتار عملی تاثیر بیش تر و مولفه رفتار کلامی تاثیر کم تری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسن زاده، فتاح. (1396). شناسایی ابعاد مدیریت هوش فرهنگی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(4 (پیاپی 32) )، 197-226. SID. https://sid.ir/paper/168603/fa

    Vancouver: کپی

    محسن زاده فتاح. شناسایی ابعاد مدیریت هوش فرهنگی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1396؛8(4 (پیاپی 32) ):197-226. Available from: https://sid.ir/paper/168603/fa

    IEEE: کپی

    فتاح محسن زاده، “شناسایی ابعاد مدیریت هوش فرهنگی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 8، no. 4 (پیاپی 32) ، pp. 197–226، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168603/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا