مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

570
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استنباط های رهبری آموزشی مبتنی بر شناخت خدا وانسان در تفسیر المیزان علامه طباطبایی

صفحات

 صفحه شروع 193 | صفحه پایان 207

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارتقا و گسترش نظریه ی تعلیم و تربیت اسلامی, به ارائه ی اقتضائات رهبری آموزشی ازطریق شناخت ویژگی ها و صفات خدا و انسان در این حوزه ی خطیر, می پردازد. راهبرد این پژوهش کیفی برای ارائه ی استنباط های رهبری آموزشی, تحلیل مضمون آیات مربوط به صفات خدا درحیطه ی هدایت و تکامل بشر و همینطور آیات ارائه شده در باب چگونگی رهبری پیامبر در جهت سوق افراد به سوی این هدف عالی است. بنابراین که تفسیرالمیزان یکی از کامل ترین تفاسیر ارائه شده از قرآن محسوب می گردد, آرا علامه طباطبایی در این تفسیر, به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین منبع-گردآوری داده ها مورد مطالعه قرارگرفت و سپس داده های جمع آوری شده با روشی استنباطی مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. نتایج بررسی ها دربرگیرنده نکاتی ناب و کاربردی در حوزه مدیریت آموزشی بود. براساس استنباط های مبتنی برخدا شناسی, رهبر آموزشی باید بداندکه به واسطه روح الهی دمیده شده در انسان, خداوند امکان پرورش صفات خود را نیز در وجود انسان قرار داده است که با تقویت آن ها می توان در رهبری آموزشی نیز از آن ها بهره برد. صفاتی مانند علیم و قیوم از جمله ی این صفات است که به ترتیب بیانگر لزوم تسلط علمی و تخصصی مدیر, تدبیر و توانایی مدیریتی وی و در نهایت آگاهی و هوشیاری وی نسبت به مسائل مبتلی به است. صفات رزاق و رب مقتضی تلاش برای بهبود توان مالی و پرورش فکری فراگیران بوده و صفت رحیم ایجاب می نماید که نسبت به آن ها تا حد امکان مهربان باشد. از مطالعات درحوزه انسان-شناسی نیز, لزوم برخورداری رهبر آموزشی از ویژگی هایی چون ایمان, عمل صالح, محبت, مشورت, توکل, اعتدال, عدالت و مساوات و همینطور استقامت و پایداری استنباط می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دانشی کهنی، غلام رضا، لسانی، مهدی، علوی، سیدحمیدرضا، و اخلاقی، مسعود. (1398). استنباط های رهبری آموزشی مبتنی بر شناخت خدا وانسان در تفسیر المیزان علامه طباطبایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(3 (پیاپی 39) )، 193-207. SID. https://sid.ir/paper/168873/fa

    Vancouver: کپی

    دانشی کهنی غلام رضا، لسانی مهدی، علوی سیدحمیدرضا، اخلاقی مسعود. استنباط های رهبری آموزشی مبتنی بر شناخت خدا وانسان در تفسیر المیزان علامه طباطبایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1398؛10(3 (پیاپی 39) ):193-207. Available from: https://sid.ir/paper/168873/fa

    IEEE: کپی

    غلام رضا دانشی کهنی، مهدی لسانی، سیدحمیدرضا علوی، و مسعود اخلاقی، “استنباط های رهبری آموزشی مبتنی بر شناخت خدا وانسان در تفسیر المیزان علامه طباطبایی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 10، no. 3 (پیاپی 39) ، pp. 193–207، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/168873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button