مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوههای بازنمایی مرثیه های شاهنامه با تأکید بر عنصر «عاطفه»

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 36

چکیده

جاودانگی شاهنامه مرهون بازنمایی «منِ عاطفی» از نوع فردیتهایی عالیست که در پیوند با اساطیر در نظام معنایی سترگ و رازآلود توصیف شده است. منِ عاطفی نشان از هویت هر فردست. منِ عاطفی در سوگ بیشتر بازنمایی میشود؛ زیرا عواطف بجوش آمده در مراثی, محل مناسبی برای ارزیابی منِ بازتاب یافته در آنست. موضوع مقاله ی حاضر, بررسی بازتاب منِ عاطفی در مرثیه های شاهنامه ی فردوسیست. پس از تبیین چهارچوب پژوهش و مشخص ساختن انواع منِ عاطفی که براساس علم روانشناسی بسه صورتِ «من محدود بشری», «منِ اجتماعی», «منِ متعالی» نمود مییابد مرثیه های مندرج در شاهنامه بصورت موردی تحلیل شده است. حاصل آنکه در شاهنامه, سوگواری مردان بیشتر از سوگواریهای زنان بازتاب یافته است. فردوسی شاهنامه را سرشار از اخلاق و معنویت سروده و چنینست که منِ عاطفی متعالی در شاهنامه, بویژه در کنشهای رفتاری رستم و سیاوش و فریدون و گاهی رودابه, دیده میشود. عموماً تورانیان سه واکنشِ «خشم و نفرت», «گناه و نومیدی», «انکار و دریغ» را در سوگ عزیزان خود نشان داده اند که بازتاب منِ محدود آنانست؛ در مراثی ایرانیان, «من اجتماعی» و «من متعالی» بیشتر بازنمایی شده است. همسویی من های بازتاب شده با شخصیتهای شاهنامه, نشان از موفقیت فردوسی در داستانپردازی و حقیقت پذیری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی، گیتی، پیامنی، بهناز، و بوندشهریاری، علی اصغر. (1399). بررسی شیوههای بازنمایی مرثیه های شاهنامه با تأکید بر عنصر «عاطفه». سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 13(1 (پی در پی 47) )، 19-36. SID. https://sid.ir/paper/170350/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی گیتی، پیامنی بهناز، بوندشهریاری علی اصغر. بررسی شیوههای بازنمایی مرثیه های شاهنامه با تأکید بر عنصر «عاطفه». سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1399؛13(1 (پی در پی 47) ):19-36. Available from: https://sid.ir/paper/170350/fa

    IEEE: کپی

    گیتی ایمانی، بهناز پیامنی، و علی اصغر بوندشهریاری، “بررسی شیوههای بازنمایی مرثیه های شاهنامه با تأکید بر عنصر «عاطفه»،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 13، no. 1 (پی در پی 47) ، pp. 19–36، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/170350/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button