مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10,227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,433
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد رویکرد توسعه حمل و نقل محور (TOD) در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری نمونه مطالعه: ایستگاه مترو صادقیه

صفحات

 صفحه شروع 295 | صفحه پایان 312

چکیده

 آمار جهانی نشان می دهد در دهه های اخیر, روند رو به گسترشی از سکونت جمعیت در نواحی شهری در حال جریان است. وجود ایستگاه های مترو به عنوان میدان جاذبه ای عمل می کند که به رشد انواع کاربری ها در محدوده پیرامون و حوزه نفوذ ایستگاه ها منجر می شود. به دلیل نبود برنامه ریزی, این رشد به آشفتگی محیطی و نداشتن کارایی بهینه انواع کاربری ها جهت ارایه خدمات می انجامد. رویکرد اساسی برای سامان دهی کاربری زمین ها, رویکرد توسعه حمل و نقل محور است. بدنه اصلی این رویکرد از خطوط حمل و نقل تشکیل شده است که بر جابه جایی جمعیت و خدمات تاثیر زیادی دارد. در امتداد این مسیر کاربری های مسکونی و تجاری با تراکم های بالا قرار می گیرد. هدف این پژوهش, برنامه ریزی کاربری زمین ها با رویکرد توسعه حمل و نقل محور است. بنابراین, پس از بررسی رویکردهای تلفیق کاربری زمین ها و حمل و نقل شهری, با استفاده از نرم افزار GIS اطلاعات مربوط به نحوه استفاده از زمین ها, استخراج و تحلیل شده است. بر این مبنا و بر اساس مدل تصمیم گیری MCDM و بررسی سه متغیر و ده معیار اثرگذار در چهار سطح, نتایج نشان می دهد معیار ارتقای حمل ونقل عمومی و زیرمعیارهای افزایش فضای سبز و افزایش بهره اقتصادی به عنوان اولویت های برگزیده, انتخاب و بر اساس آن برنامه ریزی کاربری زمین ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رفیعیان، مجتبی، عسگری تفرشی، حدیثه، و صدیقی، اسفندیار. (1389). کاربرد رویکرد توسعه حمل و نقل محور (TOD) در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری نمونه مطالعه: ایستگاه مترو صادقیه. برنامه ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، 14(3 (پیاپی 67))، 295-312. SID. https://sid.ir/paper/171978/fa

Vancouver: کپی

رفیعیان مجتبی، عسگری تفرشی حدیثه، صدیقی اسفندیار. کاربرد رویکرد توسعه حمل و نقل محور (TOD) در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری نمونه مطالعه: ایستگاه مترو صادقیه. برنامه ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)[Internet]. 1389؛14(3 (پیاپی 67)):295-312. Available from: https://sid.ir/paper/171978/fa

IEEE: کپی

مجتبی رفیعیان، حدیثه عسگری تفرشی، و اسفندیار صدیقی، “کاربرد رویکرد توسعه حمل و نقل محور (TOD) در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری نمونه مطالعه: ایستگاه مترو صادقیه،” برنامه ریزی و آمایش فضا (مدرس علوم انسانی)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 67)، pp. 295–312، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/171978/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button