مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از مخاطب راوی تا مخاطب روایت (با تاملی در روایت های داستانی شاهنامه)

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 238

چکیده

 نظریه پردازان روایت, با تفکیک میان روایت های داستانی کلاسیک و مدرن, براین باورند که روایات داستانی کلاسیک, غالبا بر ویژگی هایی چون مولف محوری, تک ارزشی و تک ساحتی بودن معنا, پایان بسته و غیره استوارند و درمقابل, روایت های داستانی مدرن مولفه هایی چون مخاطب محوری, پایان باز, چندساحتی بودن معنا و غیره را در بطن خود می پرورند. اگرچه ظاهرا بلاغت کلاسیک برپایه اعتقاد سنتی به معنی قطعی کلام بنا نهاده شده بود و هدف نهایی خوانش متن, وصول به معنی و مقصود مولف قلمداد می شد, این داوری با نگاهی به شاهکارهای ادبی کلاسیک سخت مناقشه آمیز می نماید. شاهنامه فردوسی از آن جمله است. چراکه فردوسی با بهره گیری از عناصر اسطوره ای و رمزی که اساسا در بلاغت کلاسیک جایی نداشتند, ضمن آنکه از تصلب چهارگانه عناصر بیانی حاکم فراتر می رود, به مخاطب هشدار می دهد که در مواجهه با داستان های اساطیری خود را مخاطب راوی و پوسته ظاهری روایات داستانی نبیند, بلکه مخاطب را تا مخاطب روایت برمی کشد و با گنجاندن عناصر اسطوره ای و رمزی متنی باز و گشوده دربرابر دیدگان خوانندگان می گشاید و امکان تاویل های متکثر را فراهم می آورد. بنابراین, نه تنها خودش به تاویل پاره ای از این داستان ها می پردازد, بلکه پس از او نیز عارفان و فیلسوفان و شاعران بسیاری تا دوره معاصر به این دسته از داستان ها رویکرد تاویلی داشته اند. این مقاله طرح و شرح این ماجرا خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاح، غلامعلی، و بالو، فرزاد. (1393). از مخاطب راوی تا مخاطب روایت (با تاملی در روایت های داستانی شاهنامه). زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)، 22(77 )، 215-238. SID. https://sid.ir/paper/173340/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح غلامعلی، بالو فرزاد. از مخاطب راوی تا مخاطب روایت (با تاملی در روایت های داستانی شاهنامه). زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)[Internet]. 1393؛22(77 ):215-238. Available from: https://sid.ir/paper/173340/fa

    IEEE: کپی

    غلامعلی فلاح، و فرزاد بالو، “از مخاطب راوی تا مخاطب روایت (با تاملی در روایت های داستانی شاهنامه)،” زبان و ادبیات فارسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی)، vol. 22، no. 77 ، pp. 215–238، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button