Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

940
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

637
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی معرفت شناختی بر جامعه شناسی آکادمیک در ایران

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 83

چکیده

 موضوع مورد نظر این مقاله «معرفت شناسی جامعه شناسی آکادمیک در ایران» است. در واقع, با نگاهی پروبلماتیک به این رشته دانشگاهی, مقاله در پی تاملی در وضعیت آن برای فهم شرایطی است که منجر به تکوین یا عدم تکوین سنت فکری حاکم بر جامعه شناسی آکادمیک شده است. روش شناسی پژوهش کیفی است: ابتدا به شیوه استقرا از تکنیک مصاحبه عمیق با استادان منتخب بهره گرفته, سپس با استفاده از روش نظریه مبنایی داده های خود را استخراج و به فراتحلیل نظرات استادان پرداخته است. یافته ها و مفاهیم مشترک در آرای استادان جامعه شناسی بیانگر آن است که ساختار جامعه شناسی آکادمیک در ایران از نظم و منطق خاصی برخوردار است, چنان که علی رغم فقدان پارادایم, سنت اندیشگی, مکتب, رویکرد و روش های مطرح در جامعه شناسی جهانی, سازوکار های بازتولید خود را درون این نظم ساختاری کاملا شناخته و با قدرت اعمال می کند, به طوری که قادر بوده کنشگران (استادان) آگاه این حوزه را با وجود دیدگاه های متفاوت و گاه متضاد, آن گونه درون خود جذب و هضم کند که در راستای اهداف و ارزش های غایی ساختار هدایت شوند, یعنی پذیرش و توقف در منطق گذار به مثابه منطق حاکم بر ذهن کنشگران عرصه جامعه شناسی. «گذار» هم توصیف نامتعین وضعیتی نامطلوب است و هم بیان خوشبینانه رسیدن به آینده ای مطلوب و در هر حال روکشی ایدئولوژیک بر لحظه حال که خارج از دیدرس نقد قرار می گیرد. تبلور این منطق را می توان در پوزیتیویسم ناقص حاکم بر جامعه شناسی و ترویج فرمالیسم موجود مشاهده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، علیرضا، و توفیق، ابراهیم. (1391). تاملی معرفت شناختی بر جامعه شناسی آکادمیک در ایران. مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)، 3(1)، 59-83. SID. https://sid.ir/paper/173543/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی علیرضا، توفیق ابراهیم. تاملی معرفت شناختی بر جامعه شناسی آکادمیک در ایران. مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)[Internet]. 1391؛3(1):59-83. Available from: https://sid.ir/paper/173543/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا جوادی، و ابراهیم توفیق، “تاملی معرفت شناختی بر جامعه شناسی آکادمیک در ایران،” مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)، vol. 3، no. 1، pp. 59–83، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/173543/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا