مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی پیش گیری سرویس پیام کوتاه بر نگرش و خودکارآمدی دانش آموزان نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 111

چکیده

 هدف این تحقیق بررسی اثربخشی مقدماتی پیش گیری سرویس پیام کوتاه (پیامک) در مقایسه با روش ارایه جزوه آموزشی بر تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی دانش آموزان دبیرستانی نسبت به مصرف مواد مخدر بود. تحقیق از نوع آزمایشی و به صورت پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرکرد در سال تحصیلی 1389-1388 به تعداد 22000 نفر تشکیل می دادند که به صورت تصادفی چند مرحله ای از بین آنها تعداد 138 دانش آموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. هر دو گروه آزمایش و کنترل طی سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری سه ماهه پرسشنامه های نگرش نسبت به مصرف مواد مخدر (قربانی, 1380) و خودکارآمدی (شرر و همکاران, 1998) را تکمیل کردند. ضمن اینکه گروه آزمایش (1) طی 1.5 ماه, پیام های پیش گیری را از طریق سرویس پیام کوتاه دریافت کرد, گروه آزمایش (2) نیز طی مدت 1.5 ماه از طریق جزوه آموزشی اطلاعات پیرامون پیامدهای زودگذر و معایب مصرف مواد مخدر را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که روش های پیش گیری بر روی تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی موثر بوده اند (P<0.05). در عین حال, اثربخشی سرویس پیام کوتاه بیشتر از روش ارایه جزوه آموزشی بود. در مرحله پیگیری سه ماهه, نتایج نشان داد که اثربخشی روش سرویس پیام کوتاه بر روی تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی پایدار بوده است, در حالی که اثربخشی روش جزوه آموزشی بر تغییر نگرش و بهبود خودکارآمدی پایدار نبوده است (P>0.05).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلالی، داریوش. (1390). اثربخشی پیش گیری سرویس پیام کوتاه بر نگرش و خودکارآمدی دانش آموزان نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(3)، 93-111. SID. https://sid.ir/paper/175315/fa

    Vancouver: کپی

    جلالی داریوش. اثربخشی پیش گیری سرویس پیام کوتاه بر نگرش و خودکارآمدی دانش آموزان نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1390؛1(3):93-111. Available from: https://sid.ir/paper/175315/fa

    IEEE: کپی

    داریوش جلالی، “اثربخشی پیش گیری سرویس پیام کوتاه بر نگرش و خودکارآمدی دانش آموزان نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 1، no. 3، pp. 93–111، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175315/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button