مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبک های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 77

چکیده

 اعتیاد به اینترنت, به عنوان یکی از پدیده های عصر جدید, شامل جنبه های شناختی, هیجانی و رفتاری است. تحقیق حاضر, با هدف تعیین رابطه سبک های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه تحقیق, شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی, واحد علوم و تحقیقات تهران بود که در سال 1392 در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل بودند. از میان این افراد, تعداد 161 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند و پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت, دلبستگی بزرگسالان و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی (r=0.264), ناایمن اضطرابی (r=0.300), و ترس از ارزیابی منفی (r=0.174) با اعتیاد به اینترنت رابطه معنادار وجود دارد, ولی بین سبک دلبستگی ایمن (r=0.020) با اعتیاد به اینترنت, رابطه معناداری یافت نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن اضطرابی (R2=0.130) و ترس از ارزیابی منفی (R2=0.030) سهم معناداری در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان دارند. بنابراین, ضروری است, در فرآیند پیشگیری از اعتیاد به اینترنت به نقش عوامل روان شناختی مانند سبک های دلبستگی ناایمن و ترس از ارزیابی منفی توجه نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی، نازلی، جمهری، فرهاد، و فرخی، نورعلی. (1393). رابطه سبک های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(2 (پیاپی 18))، 61-77. SID. https://sid.ir/paper/175437/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی نازلی، جمهری فرهاد، فرخی نورعلی. رابطه سبک های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی[Internet]. 1393؛5(2 (پیاپی 18)):61-77. Available from: https://sid.ir/paper/175437/fa

    IEEE: کپی

    نازلی توکلی، فرهاد جمهری، و نورعلی فرخی، “رابطه سبک های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان،” فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 61–77، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button