مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهشی در علل و مسائل تخریب آسفالت خیابان های شهر اردبیل و ارائه راهکارهای مناسب

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 128

چکیده

 شهر اردبیل در سطح دشت انباشتی در منطقه سردسیر کوهستانی شمال غرب کشور ایران واقع شده است. تخریب سریع آسفالت خیابان های اردبیل یکی از مسائل مهم آن است. مهمترین علل تخریب آسفالت خیابان های اردبیل علاوه بر مسائل فنی آسفالت, روسازی, زیرساخت ها, کندن های ناهماهنگ, عمدتا مربوط به بافت و ویژگی های سازندها و نفوذ آبهای ناشی از نزولات و فرایند ژلیفراکسیون (یخبندان و ذوب یخ متوالی) می باشد. از طریق نمونه برداری های میدانی از سازندهای سطحی (خاک های 5 نقطه از اعماق 0.5 تا 1 متری) و انجام آزمایشات فیزیک خاک از طریق دستگاه گرانولومتری (دانه سنجی توسط شیکر) بافت آنها تعین شد. نتایج گرانولومتری نشان داد که درصد سازندهای ریزدانه رسی و سیلتی نسبت به شن و ماسه در اغلب نمونه ها زیاد است. همچنین نتایج آزمایشگاهی نشان داد که حد یا روانی(Liquid Limit)  و شاخص خمیرائی(Plasticity Index)  سازندهای بستر شهر نیز در ارتباط با سازندهای ریزدانه بالا می باشد. در نتیجه در مواقع جذب آب و نیز یخبندان در بدلیل تنش های فیزیکی در تخریب آسفالت خیابان ها نقش مهمی دارند. این سازندها در برابر فرایند ژلیفراکسیون و آبگیری و تنش های انبساطی و انقباضی واکنش های فیریکی خاصی بروز می دهند که منجر به تخریب سطح آسفالت خیابان های اردبیل می شود. در زمان بروز زمین لرزه های مخرب نیز اغلب سازندهای منطقه مستعد وقوع پدیده تیکسوتروپی (روانگرا شدن سازندها بواسطه تکان های زمین لرزه که در اثر فشردگی و آب پس دادن رخ می دهد) می باشند. در مجموع راهکارهای متناسب جهت افزایش داوم و پایداری آسفالت خیابان های شهر اردبیل در ارتباط با علل تخریب و مسائل آنها, ارائه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عابدینی، موسی. (1389). پژوهشی در علل و مسائل تخریب آسفالت خیابان های شهر اردبیل و ارائه راهکارهای مناسب. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، 5(11)، 107-128. SID. https://sid.ir/paper/175816/fa

    Vancouver: کپی

    عابدینی موسی. پژوهشی در علل و مسائل تخریب آسفالت خیابان های شهر اردبیل و ارائه راهکارهای مناسب. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)[Internet]. 1389؛5(11):107-128. Available from: https://sid.ir/paper/175816/fa

    IEEE: کپی

    موسی عابدینی، “پژوهشی در علل و مسائل تخریب آسفالت خیابان های شهر اردبیل و ارائه راهکارهای مناسب،” مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، vol. 5، no. 11، pp. 107–128، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175816/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button