مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,208
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها به منظور ارایه مدلی جهت ارتقا آن

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 34

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دانشگاه در ایجاد سرمایه اجتماعی به منظور ارایه مدل برای ارتقا نظام آموزش عالی کشور و به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش اعضا هیات علمی تمام وقت دانشگاه های آزاد استان کرمان در سال تحصیلی 620 (87-88) نفر بودند که تعداد 175 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین آنها انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده, دو پرسشنامه محقق ساخته بود. از مرور ادبیات و پیشینه پژوهش 54 متغیر و زیر مولفه استخراج گردید و بر اساس آن پرسشنامه اول برای تعیین وضع موجود سرمایه اجتماعی تدوین گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط, صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی بین تعدادی از اعضای هیات علمی, از طریق ضریب آلفای کرانباخ (%98) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده های در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی و ضریب همبستگی) صورت گرفت. پس از انجام تحلیل عاملی, 7 مولفه اصلی و 54 زیر مولفه شناسایی شده و با هویت سازمانی, توانمندسازی, همکاری و نفع عمومی, تسهیم دانش و خلق سرمایه فکری, اعتماد و همبستگی, مدیریت مشارکتی و آگاهی نامگذاری شد. نتایج نشان داد, مولفه اصلی اعتماد و همبستگی بالاترین میانگین و مولفه مدیریت مشارکتی از کمترین میزان میانگین برخوردار است و زیر مولفه های تعهد و تعلق, میزان قدرت رهبری و مدیریت, خیرخواهی و دیگرخواهی برقراری ارتباط بین افراد دارای دانش با افراد نیازمند به دانش آنها, قابلیت دسترسی به افراد و گروه های مورد نیاز, بالاترین میانگین را دارا هستند ولی زیر مولفه های تجلیل و قدرشناسی, عدالت, جهت گیری به سمت هدف جمعی, پرورش نوآوری و خلاقیت, همبستگی در کل سازمان, مدیریت مشارکتی پایین ترین میانگین را دارا هستند و نشان دهنده وضعیت نامطلوب در این حوزه ها می باشد. نتایج نشان داد که بین نظر پاسخگویان از لحاظ متغیر جنسیت, تحصیلات و سابقه کار تفاوت چندانی وجود ندارد ولی توزیع نظر پاسخگویان در متغیرهای مرتبه علمی و محل دانشگاهی محل خدمت یکسان نمی باشد, بطوری که در متغیر مرتبه علمی, بیشترین سرمایه اجتماعی مربوط به (استادان) و کمترین مربوط به (مربیان) می باشد. هم چنین در متغیر واحد دانشگاهی محل خدمت, شهرستان زرند و کرمان به ترتیب, بالاترین و پایین ترین میزان سرمایه اجتماعی را دارا می باشند. نتایج نشان داد که جو دانشگاههای مذکور پیش نیازه ای اصلی را برای ایجاد و ارتقا سرمایه اجتماعی ندارد و نقششان در این زمینه ضعیف می باشد. بر اساس یافته های حاصله از پرسشنامه اول پرسشنامه دوم مشتمل بر 5 بخش (فلسفه و اهداف, مبانی نظری, چهارچوب ادراکی, مراحل اجرایی, نظام ارزشیابی) تدوین گردید و سپس با استفاده از روش امید ریاضی با  (%96)اعتبار سنجی شد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اندیشمند، ویدا. (1388). شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها به منظور ارایه مدلی جهت ارتقا آن. رهبری و مدیریت آموزشی، 3(2 (مسلسل 8))، 9-34. SID. https://sid.ir/paper/177046/fa

Vancouver: کپی

اندیشمند ویدا. شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها به منظور ارایه مدلی جهت ارتقا آن. رهبری و مدیریت آموزشی[Internet]. 1388؛3(2 (مسلسل 8)):9-34. Available from: https://sid.ir/paper/177046/fa

IEEE: کپی

ویدا اندیشمند، “شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها به منظور ارایه مدلی جهت ارتقا آن،” رهبری و مدیریت آموزشی، vol. 3، no. 2 (مسلسل 8)، pp. 9–34، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/177046/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا