Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

718
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

637
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیستم بازیافت حرارت اتلافی خودروهای سنگین بر مبنای سیکل رانکین ارگانیک

صفحات

 صفحه شروع 1633 | صفحه پایان 1643

چکیده

 با وجود پیشرفت های اخیر در بهبود کارآیی موتورهای دیزل, بیش از نیمی از انرژی ورودی سوخت به صورت حرارت اتلافی از اگزوز, سرمایش موتور یا از طریق تشعشع از سطوح داغ موتور, به محیط منتقل می شود. از طرفی موتورهای احتراق داخلی یکی از اصلی ترین منابع آلایندگی هوا به شمار می روند که موجب بروز مشکلات عمده ای از قبیل تخریب لایه ازون, گرم شدن زمین و به خطرافتادن سلامت موجودات زنده شده است. بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی, راهکاری برای افزایش راندمان این موتورها و کاهش آلایندگی محیطی ارایه می دهد. یک روش نسبتاً کم هزینه و ساده به منظور بازیافت حرارت اتلافی موتورهای احتراق داخلی, استفاده از سیکل رانکین به منظور تولید توان مکانیکی برای تبدیل به توان الکتریکی و ذخیره در باتری برای کاربردهای برقی خودرو است. در این مقاله امکان استفاده از سیستم بازیافت حرارتی اگزوز اتوبوس بدون استفاده از حرارت سایر منابع بازیافتی, با استفاده از سیکل رانکین ارگانیک, به منظور افزایش راندمان موتور دیزل اتوبوس مورد بررسی قرار گرفته است. براساس میزان حرارت قابل استحصال از اگزوز اتوبوس در چند حالت کاری موتور دیزل, میزان دبی سیال عامل و توان خروجی سیکل رانکین محاسبه شده است. نتایج محاسبات, افزایش 5/1کیلوواتی توان موتور دیزل معادل با رشد 1/12درصدی راندمان موتور, در شرایط بار جزئی موتور را نشان می دهد. توان مکانیکی تولیدی توسط میکروژنراتور به توان الکتریکی تبدیل می شود و در باتری به منظور استفاده در تجهیزات برقی خودرو از قبیل فن ها و لامپ ها و همچنین شارژ گوشی سرنشینان, ذخیره می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستگار، رضا، عمیدپور، مجید، و شریعتی نیاسر، مالک. (1398). سیستم بازیافت حرارت اتلافی خودروهای سنگین بر مبنای سیکل رانکین ارگانیک. مهندسی مکانیک مدرس، 19(7 )، 1633-1643. SID. https://sid.ir/paper/178008/fa

    Vancouver: کپی

    رستگار رضا، عمیدپور مجید، شریعتی نیاسر مالک. سیستم بازیافت حرارت اتلافی خودروهای سنگین بر مبنای سیکل رانکین ارگانیک. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1398؛19(7 ):1633-1643. Available from: https://sid.ir/paper/178008/fa

    IEEE: کپی

    رضا رستگار، مجید عمیدپور، و مالک شریعتی نیاسر، “سیستم بازیافت حرارت اتلافی خودروهای سنگین بر مبنای سیکل رانکین ارگانیک،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 19، no. 7 ، pp. 1633–1643، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/178008/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا