Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

846
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنترل غیرخطی مسیر هوای موتور دیزل پرخوران شده با استفاده از بهینه سازی

صفحات

 صفحه شروع 168 | صفحه پایان 178

چکیده

 در کار حاضر به کنترل مسیر هوای موتور دیزل پرخوران شده توسط یک کنترل کننده غیر خطی مبتنی بر بهینه سازی پرداخته می شود. بدین منظور نسبت هوا به سوخت و فشار چند راهه خروجی با محاسبه آهنگ جرمی گازهای پرخورانی و بازخورانی شده کنترل می گردند. کنترل نسبت هوا به سوخت که تاثیرگذار بر توان تولیدی موتور, مصرف سوخت و نشر آلاینده ها می باشد با محاسبه آهنگ جرمی هوا و با فرض معلوم بودن مسیر سوخت انجام می گیرد. برای مدل سازی و حصول معادلات دینامیکی مسیر هوا از روش مقدار متوسط به عنوان روشی مناسب با زمان محاسباتی کم, استفاده شده است. جریان جرمی هوا توسط قوانین کنترلی محاسبه شده و به وسیله پرخورانی و باز خورانی گازهای خروجی اعمال می گردد. در روش کنترلی پیشنهادی, ابتدا پاسخ غیرخطی سیستم توسط بسط تیلور پیش بینی شده و سپس قوانین کنترلی از طریق حداقل کردن اختلاف پاسخ مطلوب و پاسخ واقعی به دست می آید. برای بررسی و مقایسه عملکرد کنترل کننده بهینه پیشنهادی, یک کنترل کننده مدلغزشی نیز طراحی شده است. نتایج تحلیل ها و شبیه سازی نشان می دهد که آهنگ جرمی هوا و فشار چند راهه خروجی به مقادیر مطلوب, کاملا نزدیک است و درنتیجه نسبت کلی هوا به سوخت به خوبی کنترل شده است. بدین ترتیب کنترل کننده طراحی شده می تواند با مصرف انرژی بهینه با موفقیت از عهده اثرات غیرخطی موجود در مدل دینامیکی موتور برآید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اساسی، احمد، میرزایی، مهدی، و خوشبختی سرای، رحیم. (1396). کنترل غیرخطی مسیر هوای موتور دیزل پرخوران شده با استفاده از بهینه سازی. مهندسی مکانیک مدرس، 17(6 )، 168-178. SID. https://sid.ir/paper/179244/fa

    Vancouver: کپی

    اساسی احمد، میرزایی مهدی، خوشبختی سرای رحیم. کنترل غیرخطی مسیر هوای موتور دیزل پرخوران شده با استفاده از بهینه سازی. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1396؛17(6 ):168-178. Available from: https://sid.ir/paper/179244/fa

    IEEE: کپی

    احمد اساسی، مهدی میرزایی، و رحیم خوشبختی سرای، “کنترل غیرخطی مسیر هوای موتور دیزل پرخوران شده با استفاده از بهینه سازی،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 17، no. 6 ، pp. 168–178، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/179244/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا