مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

649
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

865
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تئوری، عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحه ای با نیروی محرکه سیم های آلیاژ حافظه دار

صفحات

 صفحه شروع 401 | صفحه پایان 412

چکیده

 امروزه موتورهای لنگ به عنوان محرکه هایی با قابلیت تولید حرکت دورانی با گشتاور بالا بدون نیاز به گیربکس خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. این پژوهش شامل بررسی تئوری, عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحه ای با مکانیزم انعطاف پذیر است که توسط سیم های آلیاژ حافظه دار راه اندازی می شود. انبساط و انقباض ترتیبی سیم های آلیاژ حافظه دار توسط مکانیزم انعطاف پذیر و سیستم چرخ دنده ای موتور شامل یک چرخ دنده داخلی و یک چرخ دنده خارجی, به یک حرکت منحنی الخط صفحه ای با مسیر دایره ای و سپس به حرکت دورانی پیوسته و نامحدود تبدیل می شود. پس از طراحی سیستم چرخ دنده ای برمبنای محدوده حرکت قابل دستیابی ناشی از تغییر طول سیم های آلیاژ حافظه دار, رابطه بین گشتاور خروجی, پارامترهای هندسی موتور و تنش در سیم آلیاژ حافظه دار استخراج شده است. همچنین پارامترهای مکانیزم انعطاف پذیر, شامل طول, ارتفاع, ضخامت و تعداد تیغه های انعطاف پذیر به منظور تعیین سختی مکانیزم مورد تحلیل قرار گرفته اند. سپس تحلیل فرکانسی با روش اجزای محدود انجام شده است تا میزان استحکام ساختاری و پایداری عملکردی مکانیزم طراحی شده, بررسی گردد. برای بررسی قابلیت اجرایی شدن و کارایی موتور طراحی شده, یک نمونه آزمایشی ساخته شده است. نتایج تجربی نشان از توانایی موتور در تولید حرکت دورانی پیوسته و نامحدود و تکرارپذیری در ماکزیمم گشتاور خروجی موتور دارد. میانگین گشتاور خروجی موتور در ولتاژهای 1.6, 1.8 و 2 ولت به ترتیب برابر با 29.9, 32.7 و 34.3 نیوتن-میلیمتر, اندازه گیری شده است. با توجه به ویژگی های موتور, استفاده از آن در کاربری هایی که فضای محدودی داشته و نیاز به گشتاور بالا و سرعت پایین دارند, مناسب می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی گواری، محمد، مدبری فر، مهدی، میرزاخانی، بهمن، و پاینده، یوسف. (1396). تحلیل تئوری, عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحه ای با نیروی محرکه سیم های آلیاژ حافظه دار. مهندسی مکانیک مدرس، 17(6 )، 401-412. SID. https://sid.ir/paper/179252/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی گواری محمد، مدبری فر مهدی، میرزاخانی بهمن، پاینده یوسف. تحلیل تئوری, عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحه ای با نیروی محرکه سیم های آلیاژ حافظه دار. مهندسی مکانیک مدرس[Internet]. 1396؛17(6 ):401-412. Available from: https://sid.ir/paper/179252/fa

    IEEE: کپی

    محمد عباسی گواری، مهدی مدبری فر، بهمن میرزاخانی، و یوسف پاینده، “تحلیل تئوری, عددی و تجربی عملکرد یک موتور لنگ صفحه ای با نیروی محرکه سیم های آلیاژ حافظه دار،” مهندسی مکانیک مدرس، vol. 17، no. 6 ، pp. 401–412، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/179252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button