مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

425
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جغرافیای نمادین مکان-کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 152

چکیده

 یکی از وجوه تأثیرگذاری قرآن کریم بر تفسیرهای عرفانی, توجه به بعد زمان و مکان در زندگی بشری است. نظریه های گوناگونی در نقد ادبی معاصر به تحلیل سیمای مکان می پردازند که از آن میان, نظریه ی افق-منظر میشل کولو در تحلیل تفسیر عرفانی روزبهان کارآمدتر است؛ زیرا این نظریه به عنوان شاخه ای از نقد مضمونی قادر است مکان را از عنصری در پس زمینة روایت, به عنصری نمادین و معنادار تبدیل سازد و جهان بینی عرفانی را از خلال تعامل میان انسان و محیط تبیین سازد. با توجه به این امر سؤال اینجاست که چه رابطه ای میان مکان-کهف و نگرش عرفانی روزبهان در عرائس البیان وجود دارد. به اجمال می توان گفت روزبهان بیشتر رویکردی پدیدارشناختی به مقولة مکان دارد. غار نمادی از یک خاطرة ازلی است که عارف می کوشد در مسیر سلوک خود آن را در قاب های مختلفی از مکاشفه های خود نمایان سازد. عارف در توصیف قاب های خود در یک مکان نمی ماند, بلکه از مکانی به مکان دیگر گذر می کند. از این رو, گاه از کهف بدن به کهف رعایت و سپس به کهف غیرت, روح, محبت و جز آن عبور می کند؛ بنابراین می توان گفت که مکان در تجربة عرفانی, واقعیتی محصور و عبور ناپذیر نیست, بلکه واقعیتی انعطاف پذیر است که عارف را در مسیر صیرورت و سلوک همراهی می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجتی زاده، راضیه. (1395). تحلیل جغرافیای نمادین مکان-کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی. ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)، 8(15 )، 125-152. SID. https://sid.ir/paper/180356/fa

    Vancouver: کپی

    حجتی زاده راضیه. تحلیل جغرافیای نمادین مکان-کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی. ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)[Internet]. 1395؛8(15 ):125-152. Available from: https://sid.ir/paper/180356/fa

    IEEE: کپی

    راضیه حجتی زاده، “تحلیل جغرافیای نمادین مکان-کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی،” ادبیات عرفانی (علوم انسانی الزهرا)، vol. 8، no. 15 ، pp. 125–152، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/180356/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button