مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

889
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل کاربرد نقش نماهای گفتمانی در داستانهای کودکان فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 162 | صفحه پایان 176

چکیده

 نقش نماهای گفتمانی عناصر زبانی هستند که نشانگر روابط متفاوت و پیوستگی میان واحدهای گفتاری می باشند. بیشتر پژوهشها درباره رشد این صورتهای زبانی, اغلب متمرکز بر مکالمات است تا داستان گویی, از این رو, پژوهش پیش رو به بررسی تاثیر سن و ابزار استخراج داستان گویی بر کاربرد نقش نماهای گفتمانی در کودکان پیش مدرسه ای پرداخته است. پانزده کودک تک زبانه طبیعی فارسی زبان, دختر و پسر, در این پژوهش شرکت داشته اند که در سه گروه سنی 4-5, 5-6 و 6-7 طبقه بندی شده اند.در این پژوهش, دو آزمون بازگویی و تولید داستان بر اساس دوکتاب متفاوت داستان کودک به منظور استخراج داستانهای کودکان این مطالعه بکاررفتند. این پژوهش نشان می دهد که عملکرد نقش نماهای گفتمانی در بافت داستانهای شفاهی, از معنا و نیز عملکرد گفتمانی معمول آنها در بافتهای دیگر پیروی نمی کند. در واقع, آنها تنها به ادامه روند داستان کمک می کنند. محققین در حوزه داستان گویی بر این باورند که این نقش نماها در آغاز و پایان داستان گویی, در سوق دادن شنونده به سوی تفسیر درست داستان و نیز دنبال نمودن عناصر داستان, کمک بسزایی دارد. یافته های این پژوهش بیانگر آن بود که با توجه به عامل سن, هیچ تفاوت بسزایی در کاربرد این نقش نماها وجود ندارد. نکته قابل ذکر دیگر این است که تمامی کودکان در همه گروه های سنی عملکرد متفاوتی را در آزمون بازگویی داستان نسبت به آزمون تولید داستان با توجه به تعداد پاره گفتارها و نقش نماهای گفتمانی از خود نشان دادند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محرابی ساری، ایران. (1392). تحلیل کاربرد نقش نماهای گفتمانی در داستانهای کودکان فارسی زبان. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، 6(12)، 162-176. SID. https://sid.ir/paper/181392/fa

    Vancouver: کپی

    محرابی ساری ایران. تحلیل کاربرد نقش نماهای گفتمانی در داستانهای کودکان فارسی زبان. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی[Internet]. 1392؛6(12):162-176. Available from: https://sid.ir/paper/181392/fa

    IEEE: کپی

    ایران محرابی ساری، “تحلیل کاربرد نقش نماهای گفتمانی در داستانهای کودکان فارسی زبان،” پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، vol. 6، no. 12، pp. 162–176، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button