مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایانی بر «پایان ایدئولوژی» در تئاتر مستند بریتانیا پس از یازده سپتامبر: نگاهی به نمایشنامه ی نام من راشل کوری است

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 196

چکیده

 «پایان ایدئولوژی» نظریه ای است که در بحبوحه ی جنگ سرد توسط نظریه پردازان محافظه کار آمریکایی مطرح شد, و در منازعه ی قدرت در جهان دوقطبی پس از جنگ جهانی دوم به عنوان راهکاری برای مقابله با مارکسیسم/کمونیسم در خدمت سیاستمداران غربی قرار گرفت. در نیمه ی دوم قرن بیستم, «پایان ایدئولوژی», با نام ها و کسوت های مختلف, به گفتمان غالب سیاسی, اجتماعی, و فرهنگی تبدیل شد, و عملاً امکان هرگونه نقد جدی و تغییر معنادار در وضعیت حاکم را از بین برد. با این حال, طی دو دهه ی گذشته, خصوصاً در سال های پس از یازده سپتامبر, نشانه هایی از مخالفت با این گفتمان به روشنی دیده می شود. در مقاله ی حاضر تلاش شده, تا ضمن بررسی تأثیر این تحولات گفتمانی بر تئاتر معاصر بریتانیا و معرفی فرم کمتر شناخته شده ی نمایش مستند, به بازگشت ایدئولوژی به تئاتر بریتانیا در قالب تئاتر مستند بپردازیم. در همین راستا, نمایشنامه ی مستند نام من راشل کوری است, به عنوان نمونه ی کامل بازگشت ایدئولوژی به تئاتر, مورد بررسی قرار گرفته, و به طور ضمنی به دو اثر مستند دیگر پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منتظری، گلناز، مرندی، سیدمحمد، و پیرنجم الدین، حسین. (1397). پایانی بر «پایان ایدئولوژی» در تئاتر مستند بریتانیا پس از یازده سپتامبر: نگاهی به نمایشنامه ی نام من راشل کوری است. پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)، 23(1 )، 173-196. SID. https://sid.ir/paper/182490/fa

    Vancouver: کپی

    منتظری گلناز، مرندی سیدمحمد، پیرنجم الدین حسین. پایانی بر «پایان ایدئولوژی» در تئاتر مستند بریتانیا پس از یازده سپتامبر: نگاهی به نمایشنامه ی نام من راشل کوری است. پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)[Internet]. 1397؛23(1 ):173-196. Available from: https://sid.ir/paper/182490/fa

    IEEE: کپی

    گلناز منتظری، سیدمحمد مرندی، و حسین پیرنجم الدین، “پایانی بر «پایان ایدئولوژی» در تئاتر مستند بریتانیا پس از یازده سپتامبر: نگاهی به نمایشنامه ی نام من راشل کوری است،” پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی)، vol. 23، no. 1 ، pp. 173–196، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/182490/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button